Dubbeltest: Suzuki DR-Z4S en DR-Z4SM
Japanse eencilinderpret
Tekst: Thilo Kozik
Fotografie: Suzuki
Terug van weggeweest
Lichte, puristische eencilinders uit Japan zijn een echte zeldzaamheid geworden sinds de motormerken uit het hightechland zich liever op pure prestaties concentreren. Maar langzamerhand begint er een ommekeer te komen. Suzuki herinnert zich bijvoorbeeld met de nieuwe DR-Z4S zijn eigen geschiedenis: een DR-Z400 bestond al aan het begin van het millennium. Daarnaast brengen de Japanners uit Hamamatsu naast deze nieuwe 400 een technisch vrijwel identieke supermoto-versie op de markt, de DR-Z4SM. Begin deze eeuw waren ze razend populair, benieuwd of die tijden weer terug gaan komenBeide zijn puristisch vormgegeven, maar technisch uitstekend uitgerust en vanaf nu verkrijgbaar bij de dealer voor een prijs van 9.999 euro.
Aan deze motorfietsen is niets overbodig, alles dient een duidelijk doel. Dat maken de nieuwe Suzuki-singles DR-Z4S en DR-Z4SM op het eerste gezicht duidelijk met hun atletische styling, aangevoerd door een kleine projectiekoplamp in de strakke lampbehuizing. Minimale plastic kuipdelen, de hooggeplaatste uitlaatdemper en een doorlopende zitbank onderstrepen het doelgerichte karakter van het Japanse duo.



Projectielampen zijn in bij Suzuki. Display is compact, maar wel goed afleesbaar. Laat je niet afschrikken door de zithoogte, dat valt best mee



Grootste verschil met de versie van begin deze eeuw? Elektronica, als in instelbare rijmodi, tractiecontrole en uitschakelbaar ABS, ook op het voorwiel



Blok loopt mooi, maar had iemand dat anders verwacht? De forse carterbeschermplaat is trouwens een optie
De Enduro DR-Z4S plaatst zijn berijder op een luchtige hoogte van 92 cm. De smalle contouren van de strakke bekleding en de zacht afgestelde veerelementen zorgen ervoor dat zelfs mensen van gemiddelde lengte zich niet ongemakkelijk voelen achter het brede, Aan de DR-Z zal het zeker niet liggen, maar ja...conische aluminium stuur, omdat de grond altijd binnen handbereik blijft. Met een rechte bovenlichaamshouding en een goede grip, zelfs bij het staand rijden in het terrein, ontstaat al snel een vertrouwenwekkend gevoel van beheersbaarheid, ondersteund door het overzichtelijke gewicht van 151 kilo.
Een korte druk op de startknop volstaat om de modern geconstrueerde eencilinder met vloeistofkoeling, vier kleppen en twee nokkenassen te starten. Technische snufjes die het draaipunt en de stabiliteit ten goede komen, zijn een dubbele ontsteking met twee iridiumbougies, lichte inlaatkleppen van titanium en met natrium gevulde uitlaatkleppen. Net als bij zijn voorganger, de DR-Z400 uit 2000, heeft de eencilinder een cilinderinhoud van 398 cm3. Het vermogen van 28 kW/38 pk is volledig geschikt voor een A2-rijbewijs en wordt verdeeld over een niet altijd even soepele vijfversnellingsbak. De motor ontplooit zijn fijn doseerbare kracht op een aangenaam stille manier, daarvoor zijn drie motorkarakteristieken beschikbaar, van terughoudend tot krachtig. Ook bij zeer lage toerentallen loopt de Suzuki gecultiveerd en rijdt hij indien nodig bijna op stationair toerental door het terrein. Bij voorzichtig wegrijden vereist hij echter wel dat er ietwat met de licht bedienbare koppeling wordt gespeeld.
Op onverhard terrein komt het offroad-geschikte onderstel met smalle 21-inch wielen voor en een 18-inch spaakwiel achter goed van pas. De IRC-banden met uitstekende grip kunnen de zachte, zanderige ondergrond aan. Grover terrein of kleinere boomstammen worden opgevangen door de lange veerwegen van de volledig instelbare veerelementen van KYB: met 28 centimeter voor en 29,6 centimeter achter zorgen deze voor een indrukwekkende bodemvrijheid van 30 centimeter. Tienduizend euro is gewoon heel veel geld voor een 'A2-fietsje'. Vooruit, je krijgt dan één euro terug, maar dan nog...Hierdoor strijkt de DR-Z4S vrijwel elk obstakel glad en biedt hij ook bij hogere snelheden op veeleisend terrein een uitgesproken stabiliteit, die het offroad-avontuur zelfs voor minder ervaren rijders gemakkelijk maakt.
Offroad, maar ook op de weg, komt er extra ondersteuning van de elektronische hulpmiddelen: de drietraps tractiecontrole biedt met de G-modus een op maat gemaakt terreinprogramma dat met minimale slip op het achterwiel zorgt voor goede grip op losse ondergrond. Ervaren rijders kunnen deze volledig uitschakelen en profiteren van de mogelijkheid om voor het eerst bij een door Suzuki voor de openbare weg goedgekeurd model niet alleen het ABS achter, maar ook voor uit te schakelen – een optie die alleen voor ervaren terreinrijders aan te bevelen is. Alle anderen waarderen de goed doseerbare remwerking van de enkele remschijf in het voorwiel, waarvan de remhendel helaas niet verstelbaar is.
De slanke en lichtgewicht tank heeft een inhoud van 8,7 liter, wat met het beloofde gematigde verbruik van 3,5 liter voldoende zou moeten zijn voor bijna 250 kilometer. De DR-rijder legt die kilometers het liefst af in het terrein of op bochtige binnenlandse wegen.
Inderdaad, hetzelfde als de DR-Z4S, maar dan in een andere kleur
Mocht je het idee hebben dat 't niet veel verschilt met de versie van 20 jaar geleden, dan zou dat best wel eens kunnen
In grote lijnen is 't ook allemaal hetzelfde, maar dan beter...
Tegelijk met de middenklasse enduro brengt Suzuki met de DR-Z4SM een echte supermoto op de markt voor dezelfde prijs. Deze neemt de motor, het dubbele stalen frame en de functionele uitrusting over, maar past het onderstel aan voor het andere gebruiksdoel. Met 17 inch spaakwielen Heel erg leuk speelgoed voor op straatmet Dunlop Sportmax Q5A-wegbanden, kortere veerwegen en een zithoogte van 89 centimeter is hij een aanrader als stedelijke straatveegmachine. De zitpositie is duidelijk meer op het voorwiel gericht, dicht bij het stuur en met veel controle over het voorwiel.
Met een rijklaargewicht van slechts 154 kilo is hij nog steeds gemakkelijk te beheersen, vooral omdat hij aan de voorkant is uitgerust met een remschijf van 310 millimeter en een radiaal gemonteerde dubbele zuiger zwevende remklauw. Aan de achterkant werkt een remschijf van 240 millimeter, samen houden ze de wendbare tweewieler goed in bedwang. Snelwegen behoren weliswaar niet tot het favoriete gebruiksgebied, ook al is de topsnelheid van 139 km/u zeker geschikt voor de snelweg. Hier zou echter een als overdrive ontworpen zesde versnelling wenselijk zijn, die enerzijds het toerental zou verlagen en anderzijds zou zorgen voor een betere aansluiting tussen de vierde en vijfde versnelling. Bij de vijfversnellingsbak is het verschil tussen de versnellingen namelijk vrij groot.
Conclusie
De DR-Z4SM en de DR-Z4S hebben geen bijzondere extra's te bieden. Maar beide voldoen precies aan de eisen die aan hen worden gesteld: de S is een ongecompliceerde enduro met een zekere geschiktheid voor reizen en robuuste techniek – inspectie-intervallen om de 6000 kilometer – op zijn best, de Supermoto voegt daar nog een flinke dosis beheersbare rijdynamiek aan toe. Beide hebben tot nu toe nauwelijks concurrentie in de middenklasse, wat de pittige prijs van 9.999 euro verklaart.
Technische gegevens


Merk/model | Suzuki DR-Z4S | Suzuki DR-Z4SM |
Motor | ||
Type | ééncilinder | ééncilinder |
Koelsysteem | vloeistofkoeling | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 398 cc | 398 cc |
Boring x slag | 90 x 62,6 mm | 90 x 62,6 mm |
Compr. verh. | 11,1:1 | 11,1:1 |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | digitaal, 3 standen tractiecontrole | digitaal, 3 standen tractiecontrole |
Starter | elektrisch | elektrisch |
Benzinetoevoer | Mikuni BSR 36 mm carburateur | Mikuni BSR 36 mm carburateur |
Smering | dry sump | dry sump |
Vermogen | 38 pk @ 8.000 tpm | 38 pk @ 8.000 tpm |
Koppel | 37 Nm @ 6.500 tpm | 37 Nm @ 6.500 tpm |
Transmissie | ||
Aantal versnellingen | 5, constant mesh | 5, constant mesh |
Finale reductie | ketting | ketting |
Koppeling | Nat, meervoudig platen, kabel bediend | Nat, meervoudig platen, kabel bediend |
Chassis | ||
Frame | stalen dubbel wiegframe | stalen dubbel wiegframe |
Wielbasis | 1.495 mm | 1.460 mm |
Balhoofdhoek | 27,5° | 26,5° |
Naloop | 107 mm | 95 mm |
Vering voor | KYB 46 mm upside down, volledig instelbaar | KYB 46 mm upside down, volledig instelbaar |
Vering achter | monoshock, volledig instelbaar | monoshock, volledig instelbaar |
Veerweg voor | 280 mm | 260 mm |
Veerweg achter | 296 mm | 277 mm |
Voorrem | enkele schijf 310 mm, Nissin 2-zuiger remklauw, uitschakelbaar ABS | enkele schijf 310 mm, Nissin 2-zuiger remklauw, uitschakelbaar ABS |
Achterrem | enkele schijf 240 mm, Nissin 1-zuiger remklauw, uitschakelbaar ABS | enkele schijf 240 mm, Nissin 1-zuiger remklauw, uitschakelbaar ABS |
Voorband | 80/100 21" 51P | 120/70 ZR 17" 58H |
Achterband | 120/80 18" 62P | 140/70 ZR 17" 66H |
Afmetingen | ||
Lengte | 2.270 mm | 2.195 mm |
Breedte | 885 mm | 885 mm |
Hoogte | 1.235 mm | 1.190 mm |
Zadelhoogte | 920 mm | 890 mm |
Gewicht | 151 kg rijklaar | 154 kg rijklaar |
Tankinhoud | 8,7 liter | 8,7 liter |
Reserve | n.b. | n.b. |
Gegevens | ||
Rijbewijs | A2 | A2 |
Garantie | 6 jaar | 6 jaar |
Adviesprijs NL | € 9.999,00 | € 9.999,00 |
Adviesprijs BE | € 9.699,00 | € 9.699,00 |
Importeur NL | B.V. Nimag | B.V. Nimag |
www.suzuki.nl | www.suzuki.nl |