Zoeken

Test: SYM Jet14 en CRUiSYM 300

Jetten of Cruisen

13 juni 2017
Bij ons in Nederland hebben ze wat motorscooters betreft een verwaarloosbaar marktaandeel, maar bij onze zuiderburen is San Yang Motor, beter bekend als SYM, een van de belangrijkste spelers op de snor-, brom- en motorscootermarkt. In de omgeving van het Belgische Zolder maakten we kennis het belangrijkste nieuws voor 2017: de Jet14 en CRUiSYM 300.

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Jonathan Godin

Aardig deuntje meeblazen

Je zou het misschien niet denken, maar SYM blaast een aardig deuntje mee als het op scooters aankomt. Opgericht in 1954 door Huang Chi-Chun en Chang Kuo An legde Sanyang Electrics zich in eerste instantie toe op de productie van fietsverlichting. In 1961 werd het bedrijf geherstructureerd in Sanyang Industrie Co. Ltd. en ging het een strategische overeenkomst met Honda aan voor de lokale assemblage van motoren, en was daarmee de eerste motorfiets producent van Taiwan. In 1969 ging men voor Honda naast motoren ook auto’s produceren. In 2002 kwam het tot een breuk, omdat de eigen scooters een directe concurrent waren voor Honda op de wereldmarkt. Honda ging zelf verder onder Honda Taiwan Co. Ltd. Sanyang tekende een strategisch contract met Hyundai en is tot op de dag van vandaag een strategische partner. Naast Hyundai heeft Sanyang ook banden met International Truck, Bombardier Recreational Products en het in India gevestigde Mahindra. In 2015 werd de naam Sanyang Industrie veranderd in Sanyang Motor Co. Ltd. Naast het hoofdkantoor in Hsinchu heeft Sanyang dochterondernemingen in China en Vietnam. Jaarlijks worden er 600.000 tweewielers geproduceerd, in totaal rijden er inmiddels meer dan 16 miljoen SYM scooters en motoren rond. Bij ons in Nederland wil het wat verkopen betreft nog niet echt vlotten, maar in België is het merk uit Taiwan marktleider in het segment tot 50cc voor zowel 25 km/u als ook 45 km/u en is SYM de tweede speler op de scootermarkt voor wat motorscooters betreft, met een marktaandeel van maar liefst 17%.

Tot zover deze spoedcursus wie is SYM, terug naar het heden in Zolder waar door SYM importeur Moteo – dat inmiddels naast Nederland en België ook in Frankrijk, Portugal en Zwitserland actief is, maar dat even terzijde – twee nieuwe modellen worden voorgesteld, de Jet14 en CRUiSYM 300, waarbij die laatste naast de JoyMax 300 - die vanaf 2017 als GTS300 door het leven gaat - komt te staan. Maar niet voordat door Moteo’s Pr-man er nog even op wordt gewezen dat SYM de garantietermijnen flink heeft verlengd. Bij de brom- en snorscooters, waar SYM in Nederland trouwens de tweede speler is op de markt, is dat naar 3 jaar of 30.000 kilometer gezet, terwijl dat bij motorscooters nu zelfs 5 jaar of 100.000 kilometer is. Daarmee gaan de Taiwanezen een flink stuk verder dan de in de motorwereld gebruikelijke twee jaar. Dat alleen al geeft aan hoeveel vertrouwen Sanyang Motor Co. Ltd. – zoals het bedrijf sinds 2015 officieel heet – in zijn SYM-scooters heeft.

Jet14

Voor 2017 heeft SYM zoals gezegd het gamma met twee nieuwe modellen uitgebreid: de Jet14 en CRUiSYM 300. Strikt genomen zijn ’t er zelfs vier, een watergekoelde variant op de Jet14 en de Symphony ST125, maar die twee modellen worden pas later in het jaar leverbaar. Voor nu houden we ’t dus bij de luchtgekoelde Jet14 en de CRUiSYM 300, die op en in de omgeving van het Belgische circuit van Zolder aan de Belgische en Nederlandse pers werden gepresenteerd. Te beginnen met de Jet14, waarmee SYM zich overduidelijk richt op de forens die zich voornamelijk in de stad begeeft. We willen u uitnodigen om in Zolder kennis te maken met onze nieuwe scootersDe Jet14 wordt aangedreven door een luchtgekoelde 125cc eencilinder die wordt opgegeven voor een topvermogen van 10 pk bij 8.500 toeren per minuut en een topsnelheid van 95 km/u, een snelheid die in de praktijk ruimschoots werd gehaald. Uiteraard voldoet de Jet14 aan de strenge Euro4 milieunorm.

De 128 kilo rijklaar wegende Jet14 – SYM spreekt zelf van een pluimgewicht van amper 122 kilo droog – accelereert nog best vlot naar 80 km/u, daarna gaat het allemaal wel iets moeizamer. Niet echt iets voor de snelweg dus, maar in het stadse verkeer voelt de scooter zich duidelijk veel beter in z’n element. Het lage gewicht in combinatie met de korte wielbasis van 1.350 mm heeft geresulteerd in een scooter die enorm wendbaar is. Tussen de auto’s door slingeren om bij het verkeerslicht op de eerste startrij te staan gaat Volgende keer mag 't best óp Zolder. Gaat best, hebben we in 't verleden al eens gedaan. Was wel in Carole bij Parijs, maar dat maakt niet uitnog gemakkelijker en sneller dan de automobilisten wachtend in de rij een cd hebben gewisseld. De 14 inch wielen dragen extra bij aan de lichtvoetige wendbaarheid. De Jet14 is weliswaar heerlijk compact gebouwd, maar heeft desondanks een riante zit en het kleine schermpje houdt je aardig uit de wind.

Waar we enorm te spreken zijn over de wendbaarheid van de Jet14, zijn we iets minder enthousiast over de remmen. Het enkele 260 mm schijfje voorzien moet in combinatie met een 130 mm trommelrem de scooter tijdig tot stilstand zien te krijgen en slaagt daar ook wel in, maar verwacht geen indrukwekkende MotoGP vertraging. ABS is niet voorzien, wel heeft de Jet14 in plaats daarvan een gecombineerd remsysteem, wat inhoudt dat met rechter remhendel voor- en achterrem wordt bediend. Met een kabelbediende achterrem stonden de
Niet écht wereldschokkend design, maar wel functioneel. Net als 't display

Onder 't zadel pas precies een integraalhelm en dan is d'r ook nog een handschoenenvakje

MotoGP vertragingen hoef je niet op te rekenen, maar voor in de stad voldoen de enkele schijf en trommelrem
Taiwanezen daar wel voor een uitdaging, maar hebben dat opgelost door bij het stuur ook kabelbediening toe te passen, dat via een hevelsysteem vervolgens een rempomp van de hydraulische voorrem bedient. Zoals gezegd, verwacht niet dat bij het inknijpen van de remmen het voelt alsof iemand een anker heeft uitgegooid, maar voor een stads tempo zijn ze zeker wel goed genoeg.

De enorme wendbaarheid van de Jet14 ten spijt zal dat voor potentiële klanten waarschijnlijk geen aankoopargument zijn. Die zal zich drukker maken over prijs & garantie en hoeveel hij of zij op de scooter mee kan nemen. De ruimte onder het zadel biedt plaats voor een integraalhelm, daarnaast is een afsluitbaar handschoenenvakje in de console voorzien en heeft SYM ook aan een bagagehaakje gedacht, waar je bijvoorbeeld een boodschappentas aan kunt vastmaken. Doordat de vloerplaat vlak is uitgevoerd kan die tas gemakkelijk tussen de benen worden gezet. In Azië, waar 3-4 man op een scooter eerder regel dan uitzondering is, zal die vlakke vloerplaat tevens als staanplaats voor kleine kinderen worden gebruikt. 

CRUiSYM 300

Voor wie dagelijks met forenzen grotere afstanden te overbruggen heeft, al dan niet met stukjes snelweg, heeft SYM de CRUiSYM 300 op de markt gezet. Maxiscooters verenigen de voordelen van een stadsscooter – comfort en praktische inzetbaarheid – met het rijplezier en de prestaties van een motor met grotere cilinderinhoud. Dat is volgens SYM ook precies wat ze met de CRUiSYM 300 hebben nagestreefd. Sterker, SYM omschrijft de CRUiSYM 300 zelfs als een dynamische GT-maxiscooter waarmee je niet alleen dagelijks op pad kunt, maar die zich ook leent tot (langeafstand)reizen.Nu kunnen we ons daar wel iets bij voorstellen, Grondspeling is niet 't sterkste punt van de CRUiSYM 300in het verleden hebben we al eens een trip naar de Lorelei via het Duitse Eifel- en Moezellandschap met een Burgman 200 gedaan en met iets meer vermogen en cc’s zou dat een stuk gemakkelijker zijn geweest.En dankzij z'n ruime 12 liter tank en geclaimde verbruik van 3,4 liter op 100 km, of zoals wij dat in Nederland zeggen 1 op 33, moet je d'r ook nog eens zonder te tanken kunnen komen (zolang je niet in Groningen begint). 

Het grote pluspunt van een maxiscooter is namelijk de riante opbergruimte onder het zadel. Bij deze CRUiSYM 300 groot genoeg voor twee integraalhelmen, of kleding om d’r een paar dagen tussenuit te gaan. Het zadel is lekker ruim van maat, de lendesteun geeft je extra steun in de rug. De vloerplaat is weliswaar niet vlak, maar dat is bij elke andere maxiscooter niet anders, en is zo gevormd dat twee zithoudingen mogelijk zijn: benen naar beneden of benen naar voren. We hadden 't kunnen weten natuurlijk, met zo'n naam...SYM spreekt zelfs van drie zithoudingen, naar voren, beneden of naar achteren voor wie op de sportieve toer wil gaan,maar voor dat laatste zul je wel heel erg klein moeten zijn, het lukte ons niet om op die manier op de CRUiSYM 300 plaats te nemen.

De CRUiSYM 300 pronkt met een originele look, zeker in de zwart-rode kleurstelling met carbonlook details en geborsteld aluminium kuipwerk zoals wij ‘m in de omgeving van Zolder reden. De vlijmscherpe achterkant met toelopende lichtpartij, LED dagrijverlichting en achterlicht en de in de spiegels geïntegreerde knipperlichten moeten het sportieve karakter van de maxiscooter benadrukken. Wat comfort betreft is er weinig reden tot klagen, het zadel zit zoals gezegd perfect – zeker als je je voeten lekker ontspannen naar voren steekt, en ook bij dit zadel is een lendesteun voorzien.
Ruit is in hoogte in te stellen, display oogt sportief maar de kleurrijke streepjes maken 't net iets te druk. Kleine display geeft heldere informatie en aan de bovenkant is mooi plek voor een dashcam

Twee integraalhelmen, of boodschappen voor 't weekend, net wat je wilt. Twee handschoenenvakjes zelfs

Scherpe lijnen en veel carbon-look moeten 'm een sportieve uitstraling geven

Remt zeker niet onaardig
Naast de riante ruimte onder het zadel zijn in de console twee afsluitbare handschoenenvakjes voorzien en ook aan een 12V en een USB-aansluiting is gedacht. Het windscherm is in hoogte instelbaar.

Wat echter bijzonder slim van SYM is geweest is dat het dashboard met digitaal display zo is gevormd dat standaard al een steun is geïntegreerd voor een onboard camera.* Met de enorme vlucht die dashcams de laatste tijd aan het nemen is om in het geval van een incident te allen tijde zelf bewijsmateriaal te hebben, een slimme zet van de Taiwanezen. Nu spreekt SYM zelf alleen van een onboard camera, maar het lijkt ons dat die plek ook voor montage van een navigatie zal kunnen worden gebruikt. Het dashboard ziet er verder lekker verfrissend uit, hoewel de kleurrijke streepjes in de tellers de afleesbaarheid niet ten goede zijn gekomen. Van ons had het ook best iets minder druk mogen zijn.

De CRUiSYM 300 wordt aangedreven door een 278cc vloeistofgekoelde eencilinder, die wordt opgegeven voor een topvermogen van 27 pk bij 7.750 toeren en een koppel van 27 Nm bij 6.750 toeren per minuut. Meer dan genoeg om de bijna 200 kilo rijklaar wegende maxiscooter (198 kg om precies te zijn) binnen no-time naar driecijferige snelheden te brengen. Een stukje snelweg was niet in de route opgenomen, maar we schatten in dat de topsnelheid zo ergens rond de 130-140 km/u zal liggen. Maar even CRUiSYM dan?Ondanks dat de CRUiSYM 300 dus een flink stuk zwaarder is dan de Jet14, voelt het alsof de maxiscooter rapper tot stilstand te krijgen is. Ook hier is aan de voorkant enkel een enkele 260 mm schijf voorzien, het achterwiel wordt door middel van een enkele 240 mm schijf tot stilstand gebracht.

Ten opzichte van de Jet14 is de CRUiSYM 300 een flink stuk minder lichtvoetig en wendbaar, maar dat zien we ook in de technische specificaties terug: de wielbasis is met 1.550 mm maar liefst 20 centimeter langer en daarnaast zijn wat vlakkere banden toegepast. Goed voor de rechtuitstabiliteit, minder goed voor vederlichte stuureigenschappen. Niet dat de CRUiSYM 300 daarmee een log apparaat is dat niet de hoek om te krijgen is, verre van dat, maar aan de lichtvoetigheid van de Jet14 kan ‘ie simpelweg niet tippen. Het comfort moet de scooter verder krijgen van een niet instelbare telescoopvoorvork en dubbele eveneens niet instelbare schokbrekers achter en op dat vlak is er weinig reden tot klagen. Het enige wat ons wel tegen is gevallen is de grondspeling, voor we ’t goed en wel in de gaten hadden reden we de onderkuip al aan de grond – maar dat lag volgens SYM’s Pr-man aan onze hellingshoek van MotoGP-kaliber.

*) Op de valreep heeft SYM besloten dit in onze ogen ontzettend handige snufje niet naar de productielijn door te voeren

Conclusie

Met de Jet14 en CRUiSYM 300 heeft SYM haar gamma met twee scooters uitgebreid waarmee twee belangrijke markten kunnen worden bediend. De Jet14 zal vooral gretig aftrek vinden bij onze Zuiderburen, waar een 125cc scooter ook met een autorijbewijs mag worden gereden. Tenminste, een autorijbewijs van voor 1 mei 2011, voor daarna geld een verplichte rijopleiding van 4 uur (zonder examen) en is het rijden tot alleen België beperkt. Het vlotte rijgedrag en z’n scherpe prijs van € 2.699 BE / € 2.998 NL zijn goede aankoopargumenten.

Voor wie zich wat vaker buiten de stad bevindt en ook nog snelwegen wil pikken kan kiezen voor de CRUiSYM 300. Die is met z’n prijskaartje van € 4.999 BE / € 6.198 NL weliswaar een pak duurder, maar is op zich weer wél behoorlijk scherp geprijsd ten opzichte van een Yamaha X-MAX 300 of een Kawasaki J300...  En dat met 5 jaar garantie, of 100.000 kilometer, net wat ’t eerste is.

Technische gegevens

Model Jet14 CRUiSYM 300
Motor    
Type   eencilinder eencilinder
Koelsysteem   luchtkoeling vloeistofkoeling
Cilinderinhoud   124,65 cc 278 cc
Boring x slag   n.b. n.b.
Compr. verh.   n.b. n.b.
Klepaandrijving   OHC, 4 kleppen per cilinder OHC, 4 kleppen per cilinder
Ontsteking   digitale transistor digitale transistor
Starter   elektrisch elektrisch
Benzinetoevoer   E.F.I. Benzine-injectie E.F.I. Benzine-injectie
Smering   wet sump wet sump
Vermogen   10 pk @ 8.500 tpm 27 pk @ 7.750 tpm tpm
Koppel   9,2 Nm @ 7.000 tpm 27,3 Nm @ 6.750 tpm
Transmissie  
Aantal versnellingen   CVT automaat CVT automaat
Eindoverbrenging V-snaar V-snaar
Koppeling   automaat automaat
Chassis  
Frame   stalen underbone stalen underbone
Wielbasis   1.350 mm 1.550 mm
Balhoofdhoek   n.b. n.b.
Naloop   n.b. n.b.
Vering voor   telescoop, niet instelbaar telescoop, niet instelbaar
Vering achter   dubbele schokdempers, niet instelbaar dubbele schokdempers, niet instelbaar
Veerweg voor   n.b. n.b.
Veerweg achter   n.b. n.b.
Voorrem   enkele schijf 260 mm, CBS enkele schijf 260 mm, ABS
Achterrem   trommelrem 130 mm, CBS enkele schijf 240 mm, ABS
Voorband   110/90 R 14" 120/70 R 14"
Achterband   110/80 R 14" 140/60 R 13"
Afmetingen  
Lengte   1.990 mm 2.189 mm
Breedte   730 mm 756 mm
Hoogte   1.115 mm 1.432 mm
Zadelhoogte   771 mm 760 mm
Gewicht   128 kg 198 kg
Tankinhoud   7,5 liter 12 liter
Reserve   n.b. n.b.
Gegevens  
Rijbewijsklasse A2 A2
Garantie   2 jaar 2 jaar
Adviesprijs NL   € 2.699,00 € 5.899,00
Adviesprijs BE  
Importeur NL   Moteo Moteo
www.symscooters.nl www.symscooters.nl