Test: Triumph Bonneville Bobber
Verfrissend
Tekst: Thierry Sarasyn
Fotografie: Triumph
Koude en natte start
Het is niet altijd mooi weer in Spanje. Bij het vertrek uit het hotel in Madrid was het stervenskoud en regende het lichtjes. Toen we aan de eerste fotobocht waren gearriveerd kwam de regen al wat harder naar beneden, bij fotopunt twee viel het met bakken naar beneden en eenmaal bij de lunch was iedereen zo goed als bevroren. Reden genoeg om het tweede deel van de test af te gelasten en de kortste wegnaar het hotel op te zoeken. Niet zo’n verkeerd idee, want na de slingerende bergbanen kregen we daardoor ook nog een stuk snelweg onder de wielen, Die Hollanders weten ook wel wanneer ze een Belg moeten sturen. Heb ik weeren een vlak voordat we bij het hotel waren kwam de zon er toch nog wel door. Zo kregen we, zonder er zelf voor te kiezen, een zeer gevarieerde test onder de wielen geschoven. Nat en droog, snel en slingerend, we deden het allemaal. En we waren blij dat Triumph onze motor met de optionele handverwarming had uitgerust.
Vooraleer we de bevindingen van de test verder overlopen, is het misschien goed om de Bobber nog eens van iets dichterbij te bekijken. In de beginjaren, ergens halverwege de vorige eeuw, had een Bobber 5 basiskenmerken. Meest in het oog springend was het eenzits zadel, daarnaast was een Bobber tot het maximale getript, had ‘ie een hardtail achterkant, een breed plat stuur en korte Bobber spatborden. En dat zijn precies de vijf basiskenmerken die deze T120 Bonneville Bobber typeren. Vooruit, op de hardtail achterkant na, die plaats heeft gemaakt voor een hardtail-look, per slot van rekening moet er wel comfortabel mee te rijden zijn.
Premium custom
De motor mag dan wel gebaseerd zijn op de T120 Bonneville, op het blok na is hij grondig anders. En zelfs dat blok is niet helemaal hetzelfde, want door de constructie met de horizontale monoshock en de hardtail-look, moest de luchtfilterkast in tweeën worden gedeeld en verplaatst. Met als bijkomend voordeel dat je als rijder daardoor veel nadrukkelijker het aanzuiggeluid te horen krijgt. In combinatie met het diepe gegrom dat uit de horizontale uitlaat komt, resulteert dit in een zeer typerend en vrij stevig geroffel. Triumph heeft heel hard gewerkt aan het uiterlijk en zo komt het dat je Typisch Brits weer...in Spanjede katalysatoren niet ziet en dat in zijaanzicht de motor er ook echt als een hardtail uitziet. De gasklephuizen zijn – net als de gewone T120 Bonneville – overdekt met een carburator lookalike cover en ook rond het blok zitten alles mooi weggewerkt. Het is een mooi voorbeeld voor het torenhoge niveau van de afwerking. Noem dit gerust een premium Custom.
Het gaat op de Bobber echter om meer dan afwerking. Het zwevende zadel is een toonbeeld van hoe inventief Triumph tewerk is gegaan en het feit dat de monoshock met een dergelijke korte slag toch nog een dermate groot comfort en goede veerwerking geeft, is ronduit indrukwekkend te noemen.
Neo retro met lef
Het is typerend voor deze motor. Je wipt er op met het idee dat je op een Neo-retro met Custom styling stapt en je rijdt eigenlijk op een moderne motor met prestaties die veel dichter bij een Naked bike aanleunen dan bij die van een Custom. Triumph bewijst hier dat het Custom concept helemaal niet synoniem moet staan met bescheiden prestaties. Al te vaak komen er ergens andere uitlaten of open inlaatkelken
Eenvoud in het kwadraat, maar dan wel met ontzettend veel aandacht voor detail
van welke kant je de Bobber ook bekijkt. Het zwevende zadel is een technisch juweeltje, net als de hardtail-look achterkant
Stiekem is 't onderhuids een heel moderne fiets
bij te pas om de Custom wat sneller te maken of laten lijken. Dit is anders. Dit is hoe het moet zijn. Met lef. Dit ding rijdt uitstekend, heeft een zeer goed rijwielgedeelte, stuurt scherp en remt behoorlijk.
Compleet
Sportieve rijders vonden dat de voorrem wat beter mocht, maar dat is eigenlijk omdat je helemaal meegedragen wordt door de prestaties van deze motor. Die zijn zo goed, dat die van de enkele schijf vooraan plots wat minder lijken. Maar eigenlijk is het omgekeerd. Al de rest staat gewoon op een veel hoger niveau dan je zou verwachten, waardoor de voorrem tegenvalt. De Bobber accelereert als een naked, stuurt - bijna - als een naked en biedt je van de eerste meter gigantisch veel vertrouwen. Zelfs in het zeikerige weer waarin we op pad gingen. Avon mag zich op de borst kloppen voor de grip op nat wegdek die de speciaal voor de Bobber ontworpen Cobra banden bieden. Zelfs in het nat gingen we er stevig tegenaan en niet één keer moest de tractiecontrole redding brengen. Het ABS van de voorrem voelden we één keer ingrijpen, met de remkracht vooraan zit het dus ook wel goed. En het is ook het bewijs dat Triumph de retro-ogende Bobber een degelijk elektronica pakket heeft meegegeven. Keuze uit twee mappings (Rain en Road), ABS, tractiecontrole, ride by wire...Dat weer mogen ze met de Brexit anders wel houden, die Brittenhet zit er allemaal op en het werkt wonderwel. Bovendien komen de 77 paarden en 106 Nm opvallend lineair vrij. Ook al maakt de Bobber gebruik van hetzelfde HT blok van de T120 Bonneville, hij heeft 10 procent meer koppel bij 4500 opm.
Innovatief
Door de regen konden we niet echt in aanvalsmode door de bergen stormen, maar dat is eigenlijk ook niet het hoofddoel van deze motor. Het siert hem gewoon dat hij dat grote potentieel heeft die je uiteindelijk zal toelaten om verrassend sportief en sterk uit de hoek te komen. Maar anderzijds is dit net zo goed een leuke motor om rustig mee te rijden en in de stad te zien en gezien te worden. Want met de looks zit het goed en met het rijden aan lage snelheden ook. De lange eerste geeft hem dan een rustig karakter.
De Bobber is eigenlijk een bijzonder gemakkelijke motor. En hij heeft het potentieel om meer te doen dan wat je van dit type motor verwacht. Veel meer. Met dank aan degelijk denkwerk en innovatieve oplossingen. Zo kun je het zwevende zadel naar voor of achter schuiven om een sportievere of meer ontspannen rijhouding te krijgen.
Alsof Professor Barabas je met de teletijdmachine naar de jaren '50 van de vorige eeuw heeft gebracht
Klinkt trouwens niet verkeerd, de Bobber. Ziet eruit als een carburateur, maar is stiekem toch injectie
De enkele schijf voor voelt trouwens als een jaren '50 rem. Hadden we al gezegd dat 't zwevend zadel best vet is? En het minimalistische design is ook doorgetrokken naar de enkele klok die als dashboard dient. Met een druk op de knop verschijnt beurtelings alle nodige info op het scherm. Daar hoort ook het toerental bij. En dat is nu nét een info die we graag te allen tijde zouden willen zien. Daar valt misschien nog iets aan te doen.
Voor wie zijn Bobber een persoonlijke tintje wil geven heeft Triumph maar liefst 150 accessoires klaar liggen. Met daarin ook twee klaargemaakte Inspiration Kits. Eentje die ‘Old School’ heet en onder andere een apehanger stuur, geborsteld aluminium Vance & Hines uitlaat, bruin leder zadel, zijtas en meer van dat fraais heeft. De tweede heet ‘Quarter Mile’ en brengt een sportiever ogende versie met zwarte Vance & Hines, clipons, zwart zadel en veel zwarte accenten. Deze versie vinden we bijzonder geslaagd en de prijs voor de extra ombouwstukken in dit pakket zou onder de 2.000 euro moeten liggen. De basisprijs van de Bobber ligt in Nederland op € 14.900, in België is dat € 12.700.
Conclusie
Triumph mikt met de nieuwkomer op een trendy publiek dat helemaal into Neo-retro’s is, maar in die klassieker een iets gedurfder uiterlijk en betere prestaties zoekt. Ze zullen dat inderdaad vinden in de nieuwe Bobber, een motor die ons verraste op twee niveaus. Volgende keer maar gewoon weer in de Ardennen. Zelfde weer, maar beter bierHet uiterlijk kenden we al van de lancering in Londen, ondertussen bijna twee maanden terug. Bij nader inzicht blijkt de graad van afwerking uitzonderlijk hoog, maar vooral de prestaties lieten een zeer goede indruk na.
Nuchter bekeken is de Bobber een onpraktische fiets waar een fors prijskaartje van bijna vijftienduizend euro aan hangt, maar is wel verpakt in een übervet ontwerp dat tot de verbeelding spreekt. Om nog maar te zwijgen van z’n prestaties: ziet er uit als een Custom; rijdt als...euh...iets veel beters. Misschien zet de Bobber wel een trend in gang. Het zou wat zijn...
übervet design, stuurt als een naked, afwerking
erg onpraktisch, goedkoop is anders, matige voorrem
Technische gegevens
Merk/model | Triumph Bonneville Bobber |
Motor | |
Type | Paralleltwin |
Koelsysteem | Luchtkoeling |
Cilinderinhoud | 1.200 cc |
Boring x slag | 97,6 x 80 mm |
Compr. verh. | 10:1 |
Klepaandrijving | DOHC |
Ontsteking | Digitaal, 270° ontstekingsinterval, 2 rijmodi, tractie controle |
Starter | Elektrisch |
Benzinetoevoer | Multipoint injectie |
Smering | Wet sump |
Vermogen | 77 pk @ 6.100 tpm |
Koppel | 106 Nm @ 4.000 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6 |
Eindoverbrenging | X-ring ketting |
Koppeling | Nat, meervoudige plaat, slipper-assist, kabelbediend |
Chassis | |
Frame | Stalen dubbel wiegframe |
Wielbasis | 1.510 mm |
Balhoofdhoek | 25,8° |
Naloop | 88 mm |
Vering voor | KYB 41 mm telescoop, niet instelbaar |
Vering achter | KYB monoshock met stangoverbrenging, niet instelbaar |
Veerweg voor | 90 mm |
Veerweg achter | 77 mm |
Voorrem | Enkele schijf 310 mm, Nissin 2-zuiger remklauw, ABS |
Achterrem | Enkele schijf 255 mm, Nissin 2-zuiger remklauw, ABS |
Voorband | 100/90 R 19" |
Achterband | 150/80 R 16" |
Afmetingen | |
Lengte | n.o. |
Breedte | 800 mm |
Hoogte | 1.025 mm |
Zadelhoogte | 690 mm |
Gewicht | 228 kg droog |
Tankinhoud | 9,1 liter |
Reserve | n.b. |
Gegevens | |
Rijbewijsklasse | A |
Garantie | 2 jaar |
Adviesprijs NL | € 14.900,00 |
Adviesprijs BE | € 12.700,00 |
Importeur NL | Triumph Benelux |
www.triumphmotorcycles.nl |