Test: Kawasaki Versys 650
Geslaagde reïncarnatie
Tekst: Ed Smits
Fotografie: Kawasaki
Een nieuw begin
De eerlijkheid gebied ons te vertellen dat het ons altijd de pet te boven is gegaan waarom de het maar niet wilde vlotten met de verkoopcijfers van de Versys. Gelanceerd in 2007 raakte de motor op onze redactie meteen de gevoelige snaar, wat nog eens extra werd versterkt toen met de fiets in de Franse Alpen tijdens de Kawasaki Experience kon worden gespard. Dankzij haar enorm lichtvoetige stuurgedrag, slanke postuur en paralleltwin motorblok dat maar wat graag in toeren klom waren we vanaf de eerste minuut meteen verkocht. En wij niet alleen, nagenoeg de hele motorjournalistieke wereld was van de Versys gecharmeerd. Het enthousiasme van wereldpers werd echter niet in klinkende munt omgezet, zo’n beetje alles wat door de pers als pluspunt werd gezien was voor de consument juist een argument om de Versys te laten staan. Vanwege haar eigenzinnige en sportieve uitstraling, lange veerwegen en 17” wielen kon er geen labeltje op de Versys worden geplakt, en wat een boer niet kent…
Dat moest veranderen, en dus werden de groene jongens van het ontwikkelingsteam aan het werk gezet om een compleet nieuwe fiets te ontwikkelen die enerzijds aan het wensenpakket van de veeleisende klant moest voldoen, maar anderzijds nog steeds onmiskenbaar als échte Kawasaki door het leven moest kunnen gaan. Een motor die enerzijds nog steeds over het typische Versys karakter beschikt om het merktrouwe publiek aan te blijven spreken, terwijl anderzijds met een sportievere uitstraling en verbeterde toeristische eigenschappen nieuwe klanten moeten worden gelokt.
Om met dat laatste te beginnen: Kawasaki heeft de constructie van het subframe versterkt, waardoor de maximale belading van de Versys 650 met 30 kg naar nu 210 kilo is vergroot. Daarnaast zijn de handgrepen voor de duopassagier ergonomisch aangepast en doen ze tevens dienst als ophangrail voor de kofferset à la Z1000SX uit het accessoirepakket, wat lelijke ophangbeugels overbodig heeft gemaakt. Meest in het oog s
Het display is rechtstreeks overgenomen van de oude Versys
Zeg nou eerlijk, dit ziet er toch stukken beter uit
Het motorblok kreeg er 5 pk bijpringend is echter de nieuwe neus met dubbele koplampen, die de motor dichter bij de Ninja familie moet hebben gezet en de motor een beduidend sportievere uitstraling heeft gegeven. Jammer is wel dat vanaf de zijkant gezien de lijn van de neus niet naar de ruit is doorgezet, maar verder ziet de Versys er appetijtelijk uit. Het enige echte minpunt wat we aan het nieuwe neusje konden ontdekken is de afwerking aan de binnenkant: afdekplaatjes is de Versys 650 vreemd waardoor je tegen het subframe, de kabels en het koelvloeistofreservoir aankijkt. Het scherm is trouwens bijna twee keer zo groot, wat de windbescherming zeker ten goede is gekomen. Bovendien kan het ruitje 60 mm in hoogte worden ingesteld, waardoor het op de snelweg bij bijna 190 km/u nog goed uit te houden is. Het verstellen gaat door de twee wartels los te draaien – wat met een beetje handigheid nog prima onder het rijden is te doen, waarna het ruitje omhoog of omlaag kan worden geschoven.
Om het gebruik voor lange afstand te onderstrepen had Kawasaki de te testen Versys 650 van een waslijst aan accessoires voorzien. De 28 liter in kleur gespoten ‘one-key’ zijkoffers passen erg fraai in het ontwerp en misstaan de motor zeker niet, de kofferset kan daarnaast nog met een 45 liter topkoffer worden uitgebreid. En als een topkoffer niet jouw ding is, de ‘clean mount’ handgrepen zijn van bagagehaken voorzien, waardoor er ook eenvoudig bagage op het zadel kan worden vastgesjord. De ruimte onder het zadel biedt plaats voor een U-slot. Tot zover het goede nieuws, minder enthousiast waren we over de gemonteerde handvatverwarming, handkappen en LED mistlampen. De mistlampen ogen lomp en steken daardoor bij de fraaie vormgeving af, de handkappen zijn met lelijke beugels aan het stuur gemonteerd en ook de uit de tijd van Hannibal stammende schakelaars handvatverwarming en LED-mistlampen zijn niet meer van deze tijd. De losse versnellingsindicator is weliswaar een waardevolle aanvulling op het display, maar beter was geweest als Kawasaki het display zelf had opgefrist en daar meteen de indicator in had verwerkt.
Dame Edna
Dat Kawasaki goed naar de klanten heeft geluisterd valt meteen op als we op de fiets plaats hebben genomen. De verhouding tussen voetsteunen, zadel en het lekker in de hand liggende stuur is goed gekozen, waardoor er in een relaxte zitpositie kan worden gestuurd. V
oor de Verys 650 heeft Kawasaki een uitgebreid accessoirepakket uitgebracht. Jammer is wel dat daarvoor werd teruggegrepen naar schakelaars uit 1810olgens Kawasaki moet de zit zelfs comfortabeler zijn dan het oude model, doordat de voetsteunen 15 mm naar beneden en 20 mm naar voren zijn geplaatst, terwijl de korte tank de afstand naar het stuur lekker kort heeft gehouden. Haast belangrijker is echter dat tank aanzienlijk breder is gemaakt, waardoor de fiets veel dikker aanvoelt. In de drukke ochtendverkeer van Sicilië door de smalle, hobbelige straatjes langs de kust, waar de digitale snelheidsmeter amper boven de 40 km/u uitkomt, geeft het me eerder het gevoel van de zit bij een gynaecoloog, maar dat is in dit tempo niet de enige slak waar een vijftienkilo zoutzak op wordt gelegd: onder deze omstandigheden blinkt het motorblok laagtoerig niet bepaald in souplesse uit, terwijl de licht te bedienen slipper-assist koppeling na driehonderdzesenveertig keer inknijpen steeds zwaarder aanvoelt. Voordeel van de bredere tank is dat de inhoud naar 21 liter (was 19 liter) is vergroot, waardoor in combinatie met het verbeterde verbruik ruim veertig kilometer meer op een volle tank moet kunnen worden afgelegd.
Eenmaal de drukte van de lokale verbindingswegen ontvlucht en de bochtige bergweg richting de Etna opgestuurd wordt het tempo flink opgevoerd en kan de Versys zich van z’n betere kant laten zien. Dankzij een nieuw, prachtig vormgegeven uitlaatsysteem, verbeterde in- en uitlaatkanalen en een aangepaste ECU is het vermogen gestegen naar nu 69 pk bij 6.800 toeren per minuut, terwijl ook het m
Showa SFF upside down voor, excentrisch geplaatste monoshock met separaat reservoir waarmee eenvoudig de veervoorspanning kan worden aangepast.
Ziet er een stuk appetijtelijker uit, toch?
De remmen hebben een nieuw Bosch ABS aangemeten gekregen. De achterkant ziet er lekker slank uit
aximum koppel met 3 Nm naar nu 64 Nm bij 7.000 toeren per minuut is gegroeid. Kawasaki claimt bovendien dat het koppel bij lage toeren en in het middengebied sterk moet zijn verbeterd, waardoor de Versys 650 rapper van z’n plek weggaat, maar om die bewering te kunnen toetsen moeten beide modellen toch echt naast elkaar worden gezet. De Versys 650 gaat er vol op het gas lekker vandoor en het voorwiel kan met gemak richting luchtruim worden gelanceerd, maar dat was in alle eerlijkheid bij de oude ook al geen probleem.
Zo lekker als de 649 cc paralleltwin in toeren klimt en de motor in tweede versnelling tot aan de toerenbegrenzer op het achterwiel kan worden gezet, zo lekker sportief is ook het rijwielgedeelte van de fiets. De motor stuurt erg licht en direct, enkel als in de bocht moet worden geremd licht de motor ietwat op, maar dat is ook de enige manier om de Versys 650 van z’n lijn te krijgen. Vlotte bochtencombinaties zijn met de Versys kinderspel, de motor is ondanks de kofferset uit het accessoirepakket gemakkelijk van het ene op het andere oor te leggen en de nieuwe SFF Seperate Function Front voorvork neemt alle oneffenheden goed op. Enkel als het anker wordt uitgegooid duikt de voorvork diep in, maar de demping van 2,5 omwentelingen naar 1,5 omwenteling dichtdraaien levert een aanzienlijke verbetering op, zonder ten koste van comfort te gaan.
En dat is wat ons betreft misschien wel een van de belangrijkste verbeteringen van de fiets: de nieuwe Showa SFF Seperate Function Fork en achtershock, waarvan de veervoorspanning nu hydraulisch kan worden gesteld. Net als de voorkant voelde de achterkant bij de sportieve escapades redelijk zacht aan, maar niet in die mate dat we de behoefte hadden om met de schroevendraaier aan de slag te gaan. Navraag leerde dat Kawasaki de vering, die qua setting juist sportiever is gemaakt, bewust erg soepel had afgesteld vanwege de temperatuur die de voorgaande rijdagen op de Etna onder het vriespunt was geweest.
Naast de nieuwe vering heeft Kawasaki ook de remmen van de Versys 650 vernieuwd. De 300 mm remschijven in het voorwiel worden nu door middel van nieuwe tweezuiger remklauwen afgeremd, waarbij nieuwe remblokken voor meer initiële bite hebben gezorgd. Aan de achterkant is de remschijf naar 250 mm gegroeid (was 220 mm), waardoor de Versys 650 ook met volle belading tijdig tot stilstand moet kunnen worden gebracht. Ook het Bosch ABS is vernieuwd, het is lichter en compacter en neemt daardoor minder ruimte in beslag.
Conclusie
Met de nieuwe Versys heeft Kawasaki definitief een streep onder het verleden gezet, wat nog eens extra wordt onderstreept door de naamstelling die naar Versys 650 is aangepast. Het nieuwe uiterlijk heeft de motor stukken frisser en sportiever gemaakt, het motorblok is met 69 pk de sterkste paralleltwin die uit de Kawasaki fabriek is gerold en rijwielgedeelte is verzwaard om de bagagecapaciteiten – en daarmee de toer- en langeafstand capaciteiten te vergroten. En dan is er nog de bredere tank, waardoor de Versys tussen de benen als een échte motor aanvoelt.
Maar toch, ondanks dat Kawasaki ontzettend goed op de wensen van de klant heeft ingespeeld en de Versys op alle vlakken beter dan z’n voorganger is vragen we ons af of Kawasaki niet op het verkeerde paard heeft gewed. Dat 99% nooit offroad zal gaan laat onverlet dat allroads als warme broodjes over de toonbank gaan, alleen al om de buurman te laten zien dat probleemloos het avontuur naar Senagal kan worden aangegaan.
- looks, instelbare vering, stuureigenschappen, remmen
- afwerking binnenkant kuip, geen stuurbediening, geen buitentemperatuur aanduiding
Technische gegevens
Model | Kawasaki 2015 Versys 650 |
Motor | |
Type | Parallel Twin |
Koelsysteem | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 649 cc |
Boring x slag | 83 x 60 mm |
Compr. verh. | 10,8:1 |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | Digitaal |
Starter | Elektrisch |
Benzinetoevoer | injectie, 2x ø 38 mm gasklephuizen |
Smering | Geforceerde smering, semi-dry sump |
Vermogen | 69 Pk @ 8.500 tpm |
Koppel | 64 Nm @ 7.000 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6, constant mesh |
Eindoverbrenging | ketting |
Koppeling | nat, meervoudige plaat, kabelbediend |
Chassis | |
Frame | Diamant, hoogwaardig staal |
Wielbasis | 1.415 mm |
Balhoofdhoek | 25º |
Naloop | 108 mm |
Vering voor | 41 mm upside down, volledig instelbaar |
Vering achter | Single shock, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar |
Veerweg voor | 150 mm |
Veerweg achter | 145 mm |
Voorrem | Dubbele schijf 300mm, 2-zuiger remklauw, ABS |
Achterrem | Enkele schijf 220mm , 1-zuiger remklauw, ABS |
Voorband | 120/70 17" |
Achterband | 160/60 17" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.165 mm |
Breedte | 840 mm |
Hoogte | 1.400 - 1.450 mm |
Zadelhoogte | 840 mm |
Gewicht | 216 kilo rijklaar |
Tankinhoud | 21 liter |
Reserve | n.b. |
Gegevens | |
Rijbewijsklasse | A2 na aanpassing |
Garantie | 2 jaar |
Adviesprijs NL | |
Adviesprijs BE | |
Importeur NL | Kawasaki Benelux |
www.kawasaki.nl |