Introductie: BMW S1000R
Beiers naakt kanon
Tijdens de presentatie voorafgaand aan de test gaf BMW’s CEO Stephan Schaller aan zich hardop af te hebben gevraagd of de prijs misschien niet een beetje té scherp was gecalculeerd. Per slot van rekening is ook de basisversie goed voor een vermogen van 160 pk bij een rijklaargewicht van 207 kilo en is daarbij voorzien van race-ABS, tractiecontrole ASC en twee rijmodi.
Tekst: Thilo Kozik
Fotografie: Daniel Kanzler/BMW
Bikini-lijn
De nauwe verwantschap met de S1000RR supersport is vanuit elk perspectief in eerste blik direct te herkennen, ondanks dat de ontwerpers stinkend goed hun best hebben gedaan de ‘enkel-R’ een eigen aanzicht te geven door dit tot het minimale te reduceren. De stoomlijn van de ‘dubbel-R’ heeft plaats gemaakt voor een koplampunit, net als Aprilia bij de Tuono V4 heeft gedaan, aangevuld met forse zijpanelen en een onderkuip, d
Excentrische koplamp, ook bij deze enkel-R. Het display ziet er bekend uit
Spanje is tegenwoordig geen garantie meer voor zon...
Ook hier BMW's welbekende knoppenwinkelie als een bikini de prachtige techniek van het motorblok verhullen. Net als bij de RR heeft BMW ook bij deze naakte R een asymmetrische koplamp toegepast, die de motor al op een afstand uit duizenden te herkennen maakt. Alsof je de ochtend na een wedstrijd naar de tegenstander van Vladimir Klytsjko aan het kijken bent. Origineel, zeker ja, maar ongetwijfeld niet naar ieders smaak.
Vanuit het heerlijk smalle zadel gezien domineren belangrijke onderdelen als het conische lichtmetalen stuur met gesmede klemmen en het combi-instrumentarium, dat uit een groot LCD scherm in combinatie met een analoge toerenteller met goed afleesbare schaalverdeling bestaat, het blikveld. Naast de geselecteerde versnelling word in het display de gekozen rijmodus Rain of Road getoond, welke middels het Sportpakket met Dynamic en Dynamic Pro kan worden aangevuld. Geheel in Beierse traditie heeft BMW ook bij deze S1000R de interessante zaken in aanvullende pakketten gestopt, wat de motor in de praktijk al snel een paar duizend euro duurder zal maken. In het digitale display wordt verder de gebruikelijke waslijst aan informatie getoond, waaronder de kilometerteller, snelheidsmeter, tripmeters, reikwijdte, gemiddeld verbruik, actueel verbruik, een klokje, een laptimer en snelste rondetijd. Daarnaast is een schakellamp aangebracht, welke in intensiteit te variëren is tussen 4 en 8 Hz en in het gebied tussen de 7.000 en 12.000 toeren is in te stellen, waardoor het juiste schakelpunt duidelijk wordt weergegeven.
De zithouding is zoals je die bij een sportieve naked mag verwachten: licht naar voren om het stuur vast te pakken, waarbij het bovenlijf behoorlijk rechtop blijft en je niet bang hoeft te zijn aan het eind van de dag een gebroken rug te hebben, zoals bij een supersport maar al te vaak het geval is. Enkel onder het 814 mm hoge zadel is het sportieve karakter van de S1000R niet te verbloemen: de knieën zijn sportief geknikt, terwijl de voetsteunen maar marginaal lager zijn geplaatst, teneinde de motor bij sportief gebruik nog altijd meer dan voldoende grondspeling te geven. De zithouding is ontspannen genoeg om geen vermoeide ledematen te krijgen en tegelijkertijd agressief genoeg om meteen klaar voor de aanval te zijn, zodra een bochtige stuurweg zich aandient. Wat deze nieuwe dame uit München op z’n zachtst gezegd best goed afgaat. De potente 999 viercilinder lijnmotor, bekend van z’n optreden in de RR, heeft ook in deze naakte R meer dan voldoende in z’n mars. Voor toepassing in deze naakte variant is het motorkarakter aangepast voor een sterker middengebied en lage toerentallen. De vulling bij deze toerentallen is geoptimaliseerd door het in- en uitlaattraject in de cilinderkop aan te passen, evenals het profiel van de nokkenas. D
De stuurdemper moet kopschudden meteen in de kiem smoren
Probeer hier maar eens iets zinnigs over te schrijven. Ideeën, iemand?aarnaast heeft het BMS-KP motormanagement van de S1000RR het veld moeten ruimen voor een nieuw BMS-X motormanagement in deze S1000R, die –net als bij de RR- de klopvastheid per cilinder controleert en in deze S1000R een volledig zelfstandige elektronische gasklepregeling mogelijk maakt. Andere aanpassingen die aan het motorblok zijn doorgevoerd zijn in de bougiedop geïntegreerde bobines, nieuwe sensoren voor de dubbele bovenliggende nokkenassen en kleine veranderingen op het gebied van elektronica.
Voor het alledaags gebruik evenals een sportieve inzet op fraaie binnenwegen is de viercilinder voor wat betreft vermogen en koppel bij lage toeren en in het middengebied een flink stuk sterker geworden, wat –uiteraard- ten koste van topvermogen is gegaan. Ook draait het motorblok flink wat minder toeren – ten opzichte van de S1000RR is de begrenzer 2.000 toeren lager aangebracht en maakt nu bij 12.000 toeren een einde aan de pret. Van de 193 oorspronkelijke paardenkrachten zijn er 160 overgebleven, terwijl het maximale koppel op 112 Nm is gezet. Nog altijd meer dan genoeg om op een bochtige weg goed van z’n plek te gaan, zeker omdat bij lage toeren de motor een flink stuk sterker is geworden. Ook het uitlaatsysteem is aangepast en zorgt er enerzijds voor dat de S1000R aan de steeds strenger wordende geluidseisen voldoet, terwijl flink op het gas toch een aardige sound wordt geproduceerd. De kleine, attractieve uitlaatdemper pruttelt er stationair heerlijk op los , om na een ferme draai aan het gas een aanvalslustige schreeuw ten gehore te brengen.
Spaanse winter
Bij slechte weersomstandigheden als tijdens het eerste deel van deze test – temperaturen die amper het vriespunt ontstijgen, regen en dientengevolge gladde wegen – zal je zeker gelukkig zijn met de Rain-modus, waarmee de S1000R standaard is uitgerust en die het vermogen inperkt tot een w
Met 160 pk nog steeds krachtig genoeg om keien uit de straat te trekken
Omdat we het niet laten kunnen, nog een keer de voorkant van de fiets. Roept u maar, afzichtelijk of juist geweldig?aarde van 136 pk, bij een koppel van 104 Nm. Daarnaast grijpt de tractiecontrole en het race-ABS eerder in, waardoor ook onder erbarmelijke omstandigheden de berensterke roadster zich behoorlijk lichtvoetig laat sturen. Wie voor wat betreft techniek het onderste uit de kan wil hebben zal echter –geheel in BMW stijl- wel de knip moeten trekken: voor deze S1000R heeft BMW een tweetal pakketten samengesteld, die ook hier ongetwijfeld gretig aftrek zullen vinden/ In het ‘Sport’ pakket zijn voor 929 euro de dynamische tractiecontrole DTC met hellingshoeksensor, twee aanvullende rijmodi ‘Dynamic’ en ‘Dynamic Pro’, een quickshifter en cruise control ondergebracht.
De BMW kan worden gecompleteerd door het ‘Dynamic’ pakket, dat bestaat uit het semi-actieve veringpakket DDC (Dynamic Damping Control), handvatverwarming, LED-knipperlichten en een onderkuip. Prijskaartje van dit pakket: 1.070 euro. Geheel in lijn met de hedendaagse techniek is elke rijmodus gekoppeld aan een bepaalde stand van tractiecontrole en ABS, die bovendien nog naar eigen geur en smaak aan te passen zijn. Naast de twee pakketten heeft BMW nog een waslijst van aanvullende accessoires voorzien, waar zaken als een houder voor je navigatie, een windscherm of koffers zijn ondergebracht. En mocht de fiets standaard niet sterk genoeg voor je zijn, heeft BMW ook nog een Akrapovic titanium uitlaatsysteem opgenomen, dat niet alleen voor wat extra paardenkrachten zorgt maar bovendien het gewicht met 2,5 kilo zal verlagen.
Na de lunch is het weer aanzienlijk opgeknapt, waarna het compleet uitgeruste blauw-witte kanon haar troeven eindelijk kan uitspelen. De voor lage toeren en het middengebied geoptimaliseerde viercilinder volgt in de Dynamic modus de commando’s van z’n rijder goed op en voelt erg vertrouwd aan. Vanaf de eerste meters gaat de fiets er ordelijk en nadrukkelijk vandoor, hoewel de beroemde trap onder je reet helaas wel ontbreekt. V,br />Geloof me, 't ziet er warmer uit dan het in werkelijkheid was
Op de remmen is niets aan te merken. De ABS module is onder het zadel weggewerkt
Skikleding was stukken warmer geweest...anaf 6.000 toeren voelt de BMW behoorlijk krachtig aan, en wil maar al te graag in de toeren klimmen. Voor wat betreft het rijwielgedeelte van de fiets heeft BMW –uiteraard- de S1000RR als basis genomen. De ruggengraat van het frame bestaat uit een nu 11,98 kilo zwaar aluminium deltabox frame, waarin het 32° naar voren gekantelde motorblok als dragend deel is opgenomen. Met een opgegeven rijklaargewicht van 207 kilo behoort de S1000R tot de lichtgewichten in zijn segment en is slechts een fractie zwaarder dan menig supersport.
Om deze combinatie van lichtgewicht en brachiaal vermogen ook op landwegen met haar speelse stuureigenschappen, hoge mate van stuurprecisie en uitgewogen balans een goede indruk te laten maken moest echter nog meer worden gedaan: tijdens de uitgebreide testfase werd door projectleider Sepp Mächler en zijn collega’s de ligging van het zwaartepunt evenals de geometrie van het rijwielgedeelte verder geoptimaliseerd. Bij deze R staat het balhoofd met 24,6° exact 0,8° verder onderuit en is met 98,5 mm de naloop nu 5 mm langer dan bij de RR. Ook de wielbasis is met 22 mm vergroot naar nu 1.439 mm. Daarmee zijn niet alleen zaken als tractiecontrole en stabiliteit vergroot, maar heeft de motor ook meer stuurprecisie en rijcomfort gekregen. Al te heftige slagen in het stuur tijdens heftige acceleratie als gevolg van een licht geworden front worden door de standaard stuurdemper meteen in de kiem gesmoord, terwijl het optionele DDC –dat in de HP4 al verbluffend goed z’n werk bleek te doen- op de wisselende ondergrond, krachtig remmen en dito accelereren de wielen continue strak aan het asfalt weet te houden, waardoor het vertrouwen met elke kilometer in deze 207 kilo lichte roadster groeit.
Het ‘ik voel me goed’ gevoel wordt door het deel-integrale Race-ABS verder aangevuld, dat over een kraakhelder drukpunt beschikt en met beste werking en transparante doseerbaarheid weinig te wensen overlaat. Om de S1000R tijdig tot stilstand te brengen zijn aan de voorkant twee 320 mm schijven met radiaal gemonteerde 4-zuiger remklauwen toegepast, terwijl in het achterwiel een enkele 220 mm schijf met 1-zuiger remklauw is terug te vinden. Via het deel-integrale systeem wordt daarbij bij het aanspreken van de voorrem ook de achterrem bediend, terwijl het rempookje van de achterrem uitsluitend de achterrem activeert.
Conclusie
Vier jaar na de lancering van de S1000RR heeft BMW eindelijk een naakte versie van de über-supersport op de markt gezet. Weliswaar biedt de S1000R al in de basisversie voor de scherpe prijs van € 14.700 al behoorlijk veel waar voor z’n geld, maar om het grote sport-potentieel optimaal te kunnen benutten moet nog even diep in de buidel worden getast om de voor deze condities onontbeerlijke optie-pakketten aan te schaffen. Hetgeen de prijs ineens naar € 16.699 brengt. En dat is weliswaar een flink stuk goedkoper dan een S1000RR, maar nog steeds best flink aan de prijs.
- koppelsterk, handzaam rijwielgedeelte met super semi-actieve optie, krachtige remmen, prijs
- vreemde voorkant, weinig windbescherming, korte overbrenging zesde versnelling, optiepakketten maken ‘m een stuk prijziger
Technische gegevens
Model | BMW S1000R |
Motor | |
Type | viercilinder lijnmotor |
Koelsysteem | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Boring x slag | 80 x 49,7 mm |
Compr. verh. | 12,0: 1 |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | Digitaal, BMW BMS-X motormanagement, 2 rijmodi: Rain, Sport, (Dynamic en Daynamic Pro in optiepakket) |
Starter | Elektrisch |
Benzinetoevoer | Injectie |
Smering | wet sump |
Vermogen | 160 pk @ 11.000 tpm |
Koppel | 112 Nm @ 9.250 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6, close ratio |
Eindoverbrenging | ketting |
Koppeling | nat, meervoudige plaat, kabelbediend |
Chassis | |
Frame | Aluminium brugframe, meedragende motor |
Wielbasis | 1.439 mm |
Balhoofdhoek | 24,6° |
Naloop | 98,5 mm |
Vering voor | 46 mm upside down, volledig instelbaar (DDC in optiepakket) |
Vering achter | Monoshock, volledig instelbaar (DDC in optiepakket) |
Veerweg voor | 120 mm |
Veerweg achter | 120 mm |
Voorrem | Dubbele schijf 320 mm, vierzuiger radiale remklauw, Race-ABS |
Achterrem | Enkele schijf 220 mm, eenzuiger remklauw, Race-ABS |
Voorband | 120/70 ZR 17" |
Achterband | 190/55 ZR 17" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.057 mm |
Breedte | 845 mm |
Hoogte | 1.228 mm |
Zadelhoogte | 814 mm |
Gewicht | 207 kg rijklaar |
Tankinhoud | 17,5 liter |
Reserve | 4 liter |
Gegevens | |
Rijbewijsklasse | A |
Garantie | 2 jaar |
Adviesprijs NL | € 14.700,00 |
Adviesprijs BE | € 13.190,00 |
Importeur NL | BMW Motorrad Nederland |