Test: Yamaha Fazer8 GT
Kleintje Tour Sportief
Tekst: Ron Meinema
Fotografie: Ed Smits
Grand Tourismo
Eerlijk is eerlijk, de toevoeging GT, ofwel Grand Tourismo, is eigenlijk niet de juiste benaming bij de Yamaha Fazer8 GT. Bij deze term denken we eerder aan motoren als de BMW R1200RT en K1600GT,
Hoewel handvatverwarming op zich zondermeer een dikke duim omhoog verdient had 't wel iets moderner gemogen. De Spaanse onderkuip sluit netjes aan en past erg goed bij het design
Snap jij 't nou? Najaar, en dan warmer dan wat voor zomerse begrippen al warm was geweest
De zadeltassen zijn van goede kwaliteit en bieden voldoende ruimte om een paar dagen er tussenuit te gaan. Het aluminium frame voorkomt dat de tassen (al dan niet beladen) naar binnen klappende nieuwe Triumph Trophy of Yamaha’s eigen FJR1300. Motoren die van echte koffers en een cardan aandrijving zijn voorzien. Van een opgeleukte sportieve middenklasser als de Fazer8 maak je geen GT, de benaming Touring of Sporttour (ST) was hier waarschijnlijk beter op z’n plaats geweest. Daarmee is trouwens niet gezegd dat Yamaha de zaken bij deze Fazer8 GT niet grondig heeft aangepakt. De motor is voorzien van tal van accessoires die het leven van de reiziger een stuk moeten veraangenamen.
Om te beginnen met de kuipruit, die plaats heeft gemaakt voor een verhoogd model, waardoor een betere windbescherming moet zijn gegarandeerd. Hoewel het hogere scherm inderdaad een betere bescherming biedt was de toepassing van een flip-up ruit nóg beter geweest, zodat elke motorrijder de luchtstroom aan zijn eigen lichaamslengte aan kan passen. Wat ergonomisch wel een pluspunt zou zijn geweest. En over ergonomie gesproken; hoewel de motor over een sportieve maar wel erg comfortabele zithouding beschikt kan er niets naar eigen geur of smaak worden ingesteld. Het enige wat bij de Fazer8 GT kan worden ingesteld is de stand van het remhendel, een in hoogte instelbaar zadel was een welkome aanvulling geweest.
I want to break free. I want to breaaaak free. Sorry jongens, ik weet, het heeft helemaal niks met dit verhaal te doen, maar kan iemand mij helpen. Ik krijg dit deuntje niet uit m'n kop
Naast de hogere ruit is de motor van een volledige stroomlijn voorzien, waarmee niet alleen het motorblok beter tegen weersinvloeden wordt beschermd maar waarbij je als rijder beter uit de wind wordt gehouden. De onderkuip komt uit de catalogus van TCP Aerodynamics SA, waarbij het jammer is dat van de Spaanse accessoire-producent wel de onderkuip maar niet het achterspatbord werd betrokken. Terwijl dat toch ook een erg populaire accessoire is.Wel is de motor van handvatverwarming voorzien, wat rond deze tijd van het jaar onontbeerlijk is maar ten tijde van de test niet nodig was. De handvatverwarming is in twee standen in te stellen, wat op zich voldoende is. Hoewel de toepassing van handvatverwarming absoluut lovenswaardig is (waarom zit dat eigenlijk niet standaard op elke fiets?) is het wel jammer dat Yamaha voor het oubollige systeem uit 1810 heeft gekozen, waar anno 2012 er genoeg fraaie(re) alternatieven zijn.
Andere accessoires die bij de Fazer8 GT zijn toegepast zijn een tankpad om je tank tegen krassen te beschermen en een middenbok, wat wel zo handig is als de ketting moet worden gesmeerd. Tot slot is de fiets van zadeltassen voorzien, waarbij Yamaha heeft gekozen voor de sportieve zijtassen van SW-Motech. De tassen hebben een elk een inhoud van 14 liter, wat met een rondom lopende rits tot 21 liter kan worden vergroot. En dat is ruim voldoende om spullen voor een weekendje weg in op te bergen. Voordeel van de SW-Motech tassen is dat de van een aluminium frame zijn voorzien, dat aan de achterkant van de tas in een speciale opening wordt geschoven. Hiermee wordt voorkomen dat de zadeltassen aan de onderkant naar binnen worden getrokken en daarmee bijvoorbeeld tegen band of uitlaat kunnen komen. Aan de bovenzijde zijn de tassen middels klittenband met elkaar verbonden, dat over de duozit loopt. Wel is de vraag of een duopassagier daar vrolijk van gaat worden.
Sturen in het Thüringerwald
Bepakt voor de trip van vijf dagen zetten we koers naar het Thüringerwald, een bebost middelgebergte in het midden van Duitsland dat zich uitstrekt over een gebied van 120 bij 35 kilometer. Het Thüringerwald staat bekend als het geografische groene hart van Duitsland, waar met de Wartburg en de Rennsteig de beroemste burcht en het beroemste wandelpad van onze Oosterburen is terug te vinden. Ideaal terrein dus om een paar dagen heerlijk te sturen. Fraai voor als je op vakantie bent, maar voor een paar dagen sturen zijn de uiteindelijk toch de heerlijke slingerwegen waar ’t allemaal om draait.
Voor wat de rij-eigenschappen betreft is er amper verschil tussen deze GT en de standaard fiets te ontdekken. De Fazer8 doet –net als de FZ8- precies wat je van ‘m mag verwachten en geeft je veel vertrouwen, en dat is deze Fazer8 GT niet anders. Hoewel qua ergonomie (behalve de remhendel) niets instelbaar is, is de zit van de fiets zondermeer goed te noemen. De plaatsing van het stuur en de voetsteunen is goed gekozen, waardoor je in een licht sportieve zithouding naar voren zit. Perfect voor mijn lichaamslengte van 1,78 mtr en ook de knieën sluiten goed aan tegen de tank. Dankzij het brede stuur is de zit toch ontspannen, waardoor moeiteloos de nodige kilometers kunnen worden afgelegd.
Op de snelweg is het betere comfort van de nu complete stroomlijn en de verhoogde ruit goed te merken, een kruissnelheid van 160 km/u draait de Fazer zijn hand niet voor om. Weg van de snelweg wordt het echter een ander verhaal, bij een toeristisch tempo binnendoor wordt het steeds warmer rond ons kruis, wat erg verbazingwekkend is. Bij onze vorige ontmoetingen met de Fazer8 en FZ8 was ons dat totaal niet opgevallen. Nu waren tijdens onze test in het Thüringerwald wel met temperaturen tot 25° verwend, wat niet alleen ongekend was voor de tijd van het jaar maar ook een flink stuk warmer dan onze vorige testen vroeg in het jaar. Echter, ook de onderkuip zou best wel eens een aandeel in de kruisverwarming kunnen hebben gehad. In tegenstelling tot de Fazer8 wordt de warmte van het motorblok bij deze GT via de stroomlijn afgevoerd, waar dit bij de standaard versie de wijde wereld in kan gaan.
Dankzij het lage zwaartepunt en het brede stuur is de Fazer8 erg gemakkelijk te rijden. De fiets volgt keurig de aanwijzingen van z’n berijder op en geeft je snel een vertrouwd gevoel. Inderdaad, precies als de FZ8 en Fazer8. De SW-Motech zadeltassen hebben wat dat betreft geen merkbare invloed op het stuurgedrag, ook niet indien vol bepakt. Qua vering is Fazer8 redelijk zacht afgesteld, waardoor bij extreem knallen de grens al snel wordt aangegeven. Dat wil zeggen; de denkbare grens, want dan nog heeft de fiets veel reserve en
Een tankpad mocht uiteraard ook niet ontbreken. Ook de middenbok is een handige accessoire, jammer dat een achterspatbord ontbreekt. Scheelt een hoop poetswerk en je achterveer zal er ook gelukkig mee zijn
Zeg duurt dat nog lang? Niet dat ik iets tegen gekookte eitjes heb, maar dan wel die voor het ontbijt...
Op de afwerking is weinig aan te merken. Ook de onderkuip sluit naadloos aan. De stoppers van de Fazer8 zijn niet agressief en weten voldoende vertraging te realiserenzal je het wel heel erg bont willen maken voordat de pijp door de Yammie aan Maarten wordt gegeven. Voordeel van de zachte vering is wel dat oneffenheden goed worden geabsorbeerd, maar vooral de achterkant zakt erg in zodra een duopassagier is opgestapt. Dat hadden we bij eerdere testen al opgemerkt, maar het wordt bij deze Fazer8 GT nog eens extra versterkt doordat in de zadeltassen ook nog eens de nodige kilo’s kunnen worden meegesleept. Nu is bij de fiets wel de veervoorspanning van de achterveer in te stellen, maar daarvoor zal je wel met de onhandige haaksleutel te veld moeten gaan. En dat is niet handig, als je voor die sportieve trip met duo-passagier snel even je veervoorspanning wilt verhogen.
Het 106 pk sterke motorblok pakt goed op en heeft een uitgesmeerde vermogensafgifte, maar als rijdend op deellast tussen de vijf- en zesenhalfduizend toeren het gas snel wordt opengedraaid reageert de fiets trager en ietwat geknepen ten opzichte van wat je zou verwachten. Bij even snel een auto inhalen is terugschakelen een betere optie, wat ‘ie trouwens wel probleemloos doet. De versnellingsbak schakelt direct en is erg trefzeker, waarbij de koppeling licht te bedienen is. Toch is die kleine dip in het middengebied jammer, want behoudens dat is de motor wel degelijk schakellui te rijden. Vol op het gas is van de dip nog maar weinig te merken en wordt je verwend met een sterk zeulend blok dat vanaf 4.000 goed oppakt om bij 6.500 toeren voelbaar sterker te worden. Bij 8.000 toeren komt daar nog een schepje bovenop, maar een écht eindschot ontbreekt waardoor je niet snel in het 5-cijferige toerengebied zult bivakkeren.
Conclusie
Dat Yamaha met de Fazer8 een uitstekende middenklasser in huis heeft, daar zij we het op de redactie sinds z’n lancering unaniem over eens. De motor beschikt over een mooi neutraal stuurgedrag en beschikt over een soepel en sterk motorblok met gemakkelijk schakelende versnellingsbak en is daarmee geschikt voor zowel een toeristische tocht met de GoldWing club als een sportieve trip in de betere stuurgebieden.
Het toegevoegde reispakket bij deze Fazer8 GT hebben van de fiets een nog betere allrounder gemaakt. De kuip geeft een goede bescherming en sluit mooi aan, terwijl in de zadeltassen voldoende ruimte is om er een paar dagen tussenuit te gaan. Dat de fiets de naam Grand Tourismo eigenlijk niet waardig is, daarvoor zouden met name échte zijkoffers moeten zijn toegepast, zal ‘m nog geeneens zoveel deren. Voor de meerprijs van slechts € 700 krijg je bij deze Fazer8 GT zondermeer veel waar voor je geld.
- Prijs, rijgemak, brede powerband
- warmteontwikkeling rond het kruis, vering niet instelbaar, oubollige handvatverwarming
Technische gegevens
Merk/Model | Yamaha Fazer8 GT |
Motor | |
Type | Vier-in-lijn |
Koelsysteem | Vloeistofgekoeld |
Cilinderinhoud | 799 cc |
Boring x slag | 68 x 53,6 mm |
Compressieverhouding | 12,0:1 |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | Digitaal |
Starter | Elektrisch |
Benzinetoevoer | Injectie |
Smering | Wet sump |
Vermogen (opgave) | 106 Pk @ 10.000 tpm |
Koppel (opgave) | 82 Nm @ 8.000 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6, constant mesh |
Primaire reductie | Tandwielen |
Finale reductie | Ketting |
Koppeling | Nat, meervoudig platen |
Chassis | |
Frame | aluminium, die-cast diamant vormig |
Wielbasis | 1.460 mm |
Balhoofdhoek | 25º |
Naloop | 109 mm |
Vering voor | upside-down Ø 43 mm, niet instelbaar |
Veerweg voor | 130 mm |
Vering achter | Monocross, veervoorspanning instelbaar |
Veerweg achter | 130 mm |
Voorrem | Dubbele 310 mm schijf, 4-zuiger remklauw |
Achterrem | Enkele schijf 267mm, 1-zuiger remtang |
Voorband | 120/70 17" |
Achterband | 180/55 17" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.140 mm |
Breedte | 770 mm |
Hoogte | 1.225 mm |
Zadelhoogte | 815 mm |
Bodemvrijheid | 140 mm |
Rijklaargewicht | 220 kg |
Tankinhoud | 17 liter |
Reserve | n.b. |
Algemene gegevens | |
Klein rijbewijs | n.b. |
Garantie | 2 jaar |
Adviesprijs NL | € 11.449,00 |
Adviesprijs BE | n.b. |
Importeur NL | Yamaha Motor Nederland |
telefoon | 020-6546000 |
www.yamaha-motor.nl |