Introductie: Moto Guzzi California 1400 Touring ABS
Achter de horizon
Tekst: Thilo Kozik
Fotografie: Milagro
Los Angeles Police Department
Dat ze komt was al lang bekend, zelfs de eerste foto’s waren door Moto Guzzi al vrijgegeven. Toch was de wereldpremière van de California ABS en California Touring ABS pas twee weken geleden op de EICMA in Milaan, hemelsbreed op een steenworp afstand van haar geboorteplaats Mandello del Lario gelegen aan het Comomeer. De geschiedenis van de California gaat terug tot het jaar 1968, toen Moto Guzzi zich met de V7 een dienstfiets voor de Los Angeles Police Department LAPD had verworven.Twee jaar later, in het jaar 1970, kreeg het model de officiële toevoeging V7 750, waar een jaar later door de Guzzi-verantwoordelijken de naam “California” aan werd toegevoegd. Sindsdien is de fiets Guzzi’s meest succesvolle model met de langstlopende geschiedenis geworden. Meer dan 100.000 units wist Guzzi van de California te verkopen, wat voor het ondernemen in Mandello del Lario het overleven in moeilijke tijden zekerde. Nu heeft het traditierijke choppervlagschip van het merk met de adelaar na zeggen en schrijven zeven generaties en drie cilinderinhoud vergrotingen een nieuwe stap in de evolutie gezet: de California 1400 is vanaf nu in een Touring versie met koffers, windscherm en krachtige verstralers evenals een Custom-versie leverbaar zijn.
Hoewel geen enkel onderdeel van z’n voorgangers is overgenomen hebben de ontwerpers onder leiding van de geniale Miguel Angel Galluzi (verantwoordelijk voor ontwerpen als de Ducati Monster en Aprilia RSV4) elegant de klassieke lijnen behouden – ook de Touring versie van de 2013 California is met haar uitgelaten vormen direct als zodanig te herkennen. Markante stijlelementen uit de jaren ’70 van de vorige eeuw zoals de chromen beugels en sierlijsten, de buikige tank, de spaakvormige aluminium wielen en de vast gemonteerde zijkoffers herinneren aan vroeger tijden, terwijl moderne stijlelementen als de dubbele LED-achterlicht lijsten en de poligonale koplamp met in de rand geïntegreerd LED-stadslicht het ontwerp naar de huidige tijd transformeren.Zelfs de gekozen kleurstellingen hebben een geschiedenis: het ambassadeur zwart evenals het alternatief aangeboden Eldorado wit zijn afgeleid van de gelijknamige US-modellen uit de zeventiger jaren. In het geheel werkt de California 1400 als een uiterst gelukte mix van traditie en innovatie, oudbakken maar ook niet té opgeheven.
Ondanks z’n lengte, waarmee de Guzzi vanaf de zijkant gezien indruk maakt, ontpopt de motor zich bij het plaatsnemen ook voor de doorsnee lengte als een zeer toegankelijke ambiance: de commode zitbank biedt het achterwerk een goede houding, de voeten staan met een ontspannen hoek van de knieën op de treeplaten en het gewei-stuur ligt in verbazingwekkende bereikbaarheid. Een druk op de startknop en de machtige motor schud heen en weer – de California is voorzien van een compleet nieuwe, maar uiteraard als vanouds lucht/oliegekoelde V-Twin motor, waarvan de dwarsgeplaatste cilinders onder een hoek van 90° markant links en rechts in de rijwind steken. Een karakteristiek aggregaat dat al sinds mensenheugenis door de Italiaanse fabriek als enige wordt toegepast. Met 104 mm zuigers zo groot als een koffiekop-schotel heeft de Cali-Twin een cilinderinhoud van 1.380 cc verkregen, waarmee het de grootste Guzzi-motor aller tijden is. Dubbele bougies, twee Lambda-sondes en een enkele, reusachtig grote gasklep met 52 mm doorlaat voor beide cilinders zijn de constructie-kenmerken, hoewel deze VeeTwee geen op topvermogen getuned renpaard is maar een braaf ploegpaard: de machtige motor mobiliseert 96 paarden en weet al bij 2.750 toeren per minuut een heftige 120 Nm aan koppel naar het achterwiel over te brengen. De bevelen van het gashandvat worden elektronisch via ride-by-wire opgevolgd, wat het mogelijk maakte om drie verschillende rij-modussen en een driestanden tractie controle toe te passen. In tegenstelling tot de Piaggio gebruikelijke benamingen Sport, Touring en Rain zijn deze bij de California Veloce, Turismo en Pioggia genoemd en worden centraal in het reusachtige ronde digitale display vermeld.
Cruiser met Touring DNA
Een nieuwe zesversnellingsbak met overdrive – vooralsnog waren bij de California vijf versnellingen toereikend – samen met een lichtvoetige koppeling, waar de dubbelplaats uitvoering plaats heeft gemaakt voor een enkele droge plaat, zorgen voor een passende aandrijving. Nadat met een luide Klak de eerste versnelling is ingeschakeld rolt de Cali zacht, maar nadrukkelijk vooruit. Vroegtijdig opschakelen maakt hectiek overbodig, ambitieus hoog in toeren rijden heeft amper effect en je bent tevens van de toenemende geluidsherrie verlost. Deze Guzzi – en z’n rijder – voelt zich het best tussen de 2.500 en 4.000 toeren per minuut, als de kolos z’n machtige koppel nuttig gebruiken kan. Daarmee is aangenaam cruisen het sleutelwoord, vooral omdat de nieuwe cardan aandrijving z’n werk weliswaar betrouwbaar, maar niet altijd helemaal onopvallend verricht. Zo was enerzijds het luidruchtige maalgeluid van de aandrijfstang en anderzijds lastige lastwisselreacties, zeker in de Veloce-modus, haast niet te vermijden.
Daar staat tegenover dat een innovatieve motorophanging met dempingsrubbers in het nieuwe dubbelwiegframe alle trillingen tijdens het rijden elimineert. Het frame is nu compleet om de motor gebouwd, waardoor het motorblok niet meer als dragend deel wordt gebruikt. Overigens is een ietwat fijn pulseren gebleven, maar dat werd niet als hinderlijk voor handen noch achterwerk ervaren. Bij stilstand laat de constructie echter mechanische tekenen van leven toe – het aggregaat schud en wankelt, elke draai aan het gas laat het geheel door de langsgeplaatste krukas ietwat naar rechts kantelen, waardoor een gevoel van oerkrachtige potentie ontstaat.
De overweldigende verschijning met 2.445 mm lengte en een wielbasis van 1.665 mm is geen fake, maar een feit: compleet uitgerust brengt de Touring ABS versie 337 kilo op de weegschaal. Dankzij z’n nederige zithoogte van 740 mm is de motor bij een verkeerslicht goed te controleren,
Kenmerkend voor de Guzzi, de dwarsgeplaatste 90° V-twin. Het disply is een goede mix van sierlijk klassiek met moderne techniek
De Route Napoleon. Waren er destijds motoren geweest dan had Napoleon zeker voor deze tour-cruiser gekozen
Weer eens wat anders dan gewoon rond, de nieuwe koplamp van de Cali 1400. De zijkoffers zijn goed bereikbaar en hebben met 35 liter inhoud opbergruimte genoegen eenmaal aan het rollen verliest het hoge gewicht zijn schrikbeeld. Ondanks de dikke banden (18” voor, 16” achter), de ellenlange wielbasis en de chopperachtige stuurgeometrie met 32° balhoofdhoek en onvoorstelbare 155 mm naloop hoef je geen bodybuilder te zijn om de California 1400 de hoek om te krijgen. In tegendeel, het vlaggenschip is erg precies en neutraal te rijden, zelfs bij laag tempo in de stad blijft de maxitourer verhoudingsgewijs handelbaar.
Gaat het vanuit de stadspoorten richting voorzichtig kronkelend asfalt, dan buigt de Guzzi vreugdig in de bocht en verrast met een wendbaarheid die je haar niet toevertrouwd zou hebben. De positieve indruk houdt ook bij een beduidend steviger tempo stand, tenminste, tot een bepaald punt. Weliswaar laat de California 1400 zich voor het type motor erg licht de bocht doorsturen en doet daarbij aan de oer-Cali denken, die veel meer een allrounder dan een Amerikaanse cruiser was, maar al vroeg schrapen de treeplaten met uitstekende slijtbouten over het asfalt. Gaat het nog wat platter dan maken de vaste onderdelen zoals de treeplankhouders contact met moeder aarde. Het gripniveau van de gemonteerde Dunlop D251 banden wordt in ieder geval niet tot op de grens gebruikt. Waarschijnlijk was dat te verbeteren geweest door de veervoorspanning van de veerelementen te verhogen, maar om met de haakse sleutel de achtershocks te bereiken moet de vast gemonteerde koffers worden verwijderd.
Pas in krappe (haarspeld)bochten zijn de kilo’s voelbaar aanwezig en moet met een nadrukkelijke lichaamsinzet de lijn worden vastgehouden. Gaat het te snel, dan biedt de krachtige Brembo remmelarij uitkomst, die met de laatste generatie van Continental-ABS is uitgerust.
Ook voor het achtelicht geldt: fraaie mix van klassiek en modern. De remmen ogen klassiek, maar hebben onderhuids wel moderne techniek in huis
Lijkt wel uitgestorven hier. Hoef je hartje zomer niet te proberen, ditBij het vertragen nemen de radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen van beide remschijven voor het grootste deel voor hun rekening, terwijl de achterste stopper niet goed tot uiting komt en alleen een gemiddelde remwerking realiseert. Grappig dat Guzzi hier geen integraal remsysteem heeft toegepast, per slot van rekening zijn ze daar zelf veertig jaar geleden mee begonnen.
Boven alle twijfel geheven is het hoge rijcomfort, dat de Guzzi tot een echte tourer maakt. Oneffenheden in het wegdek worden door de comfortabele vering opgeslokt, de niet instelbare telescoop voorvork en de beide achtershocks weten deze goed te absorberen. Enkel harde klappen worden aan het zadel doorgegeven. Naast de uitstekende rij- en zitcomfort biedt de California 1400 verdere reiskwaliteiten in de vorm van vast gemonteerde en van boven goed te vullen zijkoffers . met elk 35 liter inhoud bieden ze een toereikend vollume dat meer is dan bij de concurrenten. Erg goed bevalt daarnaast het grote tourscherm dat goede windbescherming biedt en waaraan zijdelings twee verstralers zijn gemonteerd. Afhankelijk van de lichaamslengte – in dit geval 1,74 mtr – ligt de bovenste rand van het scherm precies in het zichtbeeld en geeft een vertekend beeld naar voren. Grotere motorrijders zullen daar geen last van hebben en eenvoudigweg over het scherm kunnen kijken.
Conclusie
Ruim veertig jaar na de lancering van de eerste California heeft Moto Guzzi de fiets naar de hedendaagse tijd getransformeerd. De vanaf maart volgend jaar leverbare Moto Guzzi California 1400 Custom ABS is zonder koffers, windscherm, verstralers en chromen sierbeugels uitgerust, maar is technisch gezien dezelfde muscle-bike als deze Touring ABS versie die al op 1 december bij de dealer te bewonderen is. Erg ordelijk tot in het kleinste detail is de afwerking van de fiets, waarmee de omvangrijke modernisering van de klassieker als geslaagd kan worden genoemd. Maar de herdruk van de complete California komt ook met een boodschap aan alle Guzzi-fans: het traditiemerk bevindt zich op een keerpunt, ze ziet het licht aan het eind van de tunnel. Kortom, achter de horizon gaat het ook voor Guzzi gewoon verder.
- machtige koppelreus, gecultiveerde motorloop, aangename ergonomie
- hoge prijs, weinig grondspeling, ongunstige bovenrand windscherm
Technische gegevens
Merk/Model | Moto Guzzi California 1400 Touring ABS |
Motor | |
Type | 90 graden V twin |
Koelsysteem | Lucht/olie gekoeld |
Cilinderinhoud | 1.380 cc |
Boring x slag | 104 x 81.2 mm |
Compressieverhouding | 10,5:1 |
Klepaandrijving | DOHC 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | Digitaal, 3 rij-modussen, 3 standen tractie controle, cruise control |
Starter | Elektrisch |
Benzinetoevoer | 52 mm Marelli injectie |
Smering | Wet sump |
Vermogen (opgave) | 96 Pk @ 6.500 tpm |
Koppel (opgave) | 120 Nm @ 2.750 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6, met overdrive |
Primaire reductie | Tandwielen |
Finale reductie | cardan |
Koppeling | nat, enkele plaat, hydraulisch bediend |
Chassis | |
Frame | Staal dubbe wiegframe |
Wielbasis | 1.685 mm |
Balhoofdhoek | 32º |
Naloop | 155 mm |
Vering voor | Ø 46 mm telescoop, niet instelbaar |
Veerweg voor | 120 mm |
Vering achter | stereo vering met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping |
Veerweg achter | n.o. |
Voorrem | Dubbele 320 mm schijf, radiale 4-zuiger Brembo remklauw, ABS |
Achterrem | Enkele schijf 282 mm, 2-zuiger Brembo remklauw, ABS |
Voorband | 130/70 18" |
Achterband | 200/60 16" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.445 mm |
Breedte | 1.030 mm |
Hoogte | 1.460 mm |
Zadelhoogte | 740 mm (optioneel 720 m) |
Rijklaargewicht | 337 kg |
Tankinhoud | 20,5 liter |
Reserve | 5 liter |
Algemene gegevens | |
Klein rijbewijs | nee |
Garantie | 2 jaar |
Adviesprijs NL | € 21.990,00 |
Adviesprijs BE | € 19.390,00 |
Importeur NL | Piaggio Vespa BV |
telefoon | 076-5782734 |
www.piaggio.nl |