Test: Honda Vision 110
Babe magnet
Met de een superbike test op het Franse Magny Cours vers in het geheugen moet ik toegeven dat ondergetekende met een nogal laconieke houding naar het altijd mooie Schiphol-Rijk toog om de scooter op te halen. Weinig tot niks had mij voor kunnen bereiden op de verrassing die mij te wachten stond.
Tekst & fotografie: Thomas Reedijk
Voor de prijs van twee helmen
Het eerste dat opvalt aan de Vision is niet aan de buitenkant van het motortje te zien, maar wel in de folder. Namelijk de prijs. Voor een schamele 1899 euro ben je de trotse bezitter van een echte nieuwe Honda met 0 km op de teller. En dat is dus minder dat hun duurste 50cc scooter. Voor twee keer de prijs van een gemiddelde Arai mag je de scooter al in je schuur parkeren. En omdat je op een dergelijk stads vervoermiddel toch geen Arai nodig hebt kan je op dat gebied ook weer besparen. Voor je het weet heb je aan het eind van de maand geld over.
Geld dat volgens Honda ditmaal eens niet allemaal aan benzine moet worden uitgegeven. De fabriek geeft een minimum verbruik op van 1 liter op 52 kilometer. Op een volle tank van 5,5 liter kom je dan zomaar 286 km ver! Weliswaar mag je dan niet harder dan 60 km/u gaan, maar dan nog. En hoewel dat wel erg optimistisch lijkt is het niet verwonderlijk dat een klein en licht scootertje als de Vision je ook aan de pomp blij zal maken. Klein en licht zijn ook de opgaves voor het vermogen en het koppel van de scooter. Het motortje, uiteraard voorzien van een automaat, pompt in zijn beste doen 6,2 Kw (8,4 pk) en 8 Nm naar buiten. Wat aan de andere kant van het verhaal weer een stuk meer is dan hun duurste 50 cc scooter.
Ongekende pk/kg verhouding
De zojuist beschreven gegevens leveren een ongekende pk per kilo verhouding op van 0,08 pk per kilo! Met deze data in mijn achterhoofd en het niet standaard, maar wel flink bemeten windscherm op de scooter gemonteerd kom ik tot het besluit de scooter op de weg van
MAX 135 KM/U STAAT OPTIMISTISCH OP DE WAARSCHUWINGSSTICKER. DENK NIET DAT WE DAAR DITMAAL BANG VOOR HOEVEN TE ZIJN
HOEZO IK MAG HIER NIET RIJDEN? HET IS TOCH EEN SPELEDING?
importeur naar huis niet de snelweg op te sturen. Een wijselijk besluit blijkt achteraf. De flinke en herfstige wind die ik het eerste gedeelte van de route in mij rug heb zorgt ervoor dat de Honda een top bereikt van 90 km/h met pieken tegen de 100. Een prima snelheid waarmee je makkelijk meekomt met het overige verkeer.
Als ik de N201 verruil voor de N402 staat de wind opeens vol op de voorkant. Zou ik dat op mijn motor slechts ervaren als een beetje minder comfort. Op de kleine Vision wordt het simpelweg vervelend. Was ik net nog iets sneller dan het overige verkeer, nu moet ik het doen met het besef dat ik met max 75 km/h op de teller verworden ben tot een rijdend opstakel. 75km/h is te doen en achter me moeten ze maar even wachten, maar fijn is toch anders. Spontaan krijg ik zin, om net als vroeger, in the good old days, linea recta door te rijden naar de betere scooterwinkel om de boel eens flink op te fokken met een mooi opvoersetje en een andere uitlaat. Want zoals het waarschuwingsstickertje op het windscherm doet vermoeden, moet 110cc toch meer kunnen opleveren dan 75 km/u met wind tegen. Daarentegen weet ik niet of ik alle dagen 135 zou willen rijden op dit vervoermiddel, maar dat is nu slechts filosofie.
DANKZIJ DE 'GROTE' KENTEKENPLAAT DUIDELIJK ALS MOTORSCOOTER TE HERKENNEN. ZAL BIJ ONZE ZUIDERBUREN EEN STUK LASTIGER WORDEN
Nike Air Max
VLUG NOG EEN BOODSCHAP DOEN KRIJGT OP DEZE MANIER EEN HEEL ANDERE DIMENSIE
Als de route langzaam verandert van een doorgaande weg in een meer toeristisch en bochtig weggetje langs de Vecht merk ik opeens hoeveel potentieel zo’n licht en makkelijk scooterje kan hebben in de stad. Volgens Honda dan ook het enige echte werkgebied van de Vision. Het niet naar tevredenheid testen van een dergelijke motor op een doorgaande weg is dan ook hetzelfde als boos worden op Nike, omdat je tijdens een sollicitatiegesprek bent geweigerd op basis van je paars met witte Nike Airs.
COMBINED ABS, EN DAT VOOR NOG MINDER DAN TWEEDUIZEND EURO. HET MOET NIET GEKKER WORDEN
MAG BEST, ZO AF EEN TOE EEN FIETSPAD MEENEMEN. DENK NIET DAT DIE STUDENTEN 'T VERSCHIL ZIEN
Daar zijn ze gewoon niet voor bedoeld! Hoe minder ruimte, hoe meer de Honda zich op z’n plek voelt. Omdat je je niet druk hoeft te maken over schakelen, teveel vermogen op het achterwiel of blokkerende remmen kan je de lichte tweewieler zonder na te denken en met gemak elke bocht in gooien. Bochtje aanremmen, (of niet, kan ook) wat door het gecombineerde remsysteem erg makkelijk gaat, insturen en gewoon vol het gas erop. Dit is geen motorrijden dit is spelen! Ook rotondes verworden van obstakels tot geliefde objecten waarbij het een sport wordt ze zo snel mogelijk te ronden. Wat ook positief opvalt in de wat snellere bochten is dat de vering, die gezien de prijs van de scooter nooit high spec kan zijn, naar behoren functioneerd. Comfortabel, maar toch stevig en niet springerig.
Ongekende boete per km verhouding
Naarmate het verkeer drukker en hectischer wordt en de omgeving doet vermoeden dat ik in de buurt kom van mijn Domstad merk ik dat Honda geen ongelijk heeft in hun statement dat deze scooter perfect is voor de stad. Waar je op de doorgaande weg nog geen deuk in een pakje boter slaat, ben je in druk verkeer heer en meester. Met gemak kruip je dankzij de beperkte afmetingen van de Vision door elk gaatje en sta je bij elk stoplicht vooraan. Het beperkte vermogen van het kleine motortje blijkt toch ruim voldoende om de eerste honderd meter sneller weg te zijn dan het overige verkeer. Vanwege het ontbreken van een koppeling ben je de eerste paar meters zelfs sneller weg dan duidelijk beter bemeten pk kanonnen. Simpelweg omdat je altijd volgas kunt wegrijden. Al snel wordt sneller zijn dan de rest van het verkeer een doel opzich. Ondanks de grote gele plaat achterop,
ZITTEN ZE ME NOU UIT OF TOE TE LACHEN? WAT DENK JE ZELF
PLEK ZAT OM TE PARKEREN. DOEN ZE HIER IN UTRECHT NIET ZO MOEILIJK OVER
schroomde ik niet om bij serieuzere opstoppingen gewoon even het fietspad te kiezen. Door de afmetingen van de Vision valt de scooter op het fietspad nou niet echt op. Oom agent rijdt hoogstwaarschijnlijk ook gewoon door bij het zien van gewoon een scooter op het fietspad. Nou wil ik vanaf deze plek natuurlijk geen verkeersovertredingen gaan promoten, maar het valt wel op dat het scootertje uitdaagt tot improviseren, om het maar netjes uit te drukken. Voor je het weet druk je bij elke automobilist die je ophoudt op je het toetertje en sta je aan het eind van de dag in vloeiend Italiaans een espresso te bestellen bij een verwarde medewerkster van het Hema restaurant.
Posers als we zijn hebben we altijd wilde fantasieen over hoe onze pk kanonnen het vrouwenvolk tot waanzin zullen brengen. Hoe meer pk’s, hoe meer aandacht van de schoneren onder ons. In de praktijk blijft het echter vaak bij een aanschoten waard die vanachter zijn toog in je gezicht consumerend roept dat je een mooie Ducati hebt meegenomen, ongeacht welk merk motor je bij je hebt. Hoe anders is het op zwarte scootertje van Honda. ‘Mooie scooter!’ wordt er vanaf het terras geroepen door een blonde deerne. ‘Mag ik een stukje achterop?’ ‘Mijn zusje heeft er ook zo eentje, maar die is roze.’ Enfin, de Vision laat ons toe in een stukje realiteit waar blijkt dat size inderdaad matters, maar dan op een onverwachte wijze. Daarnaast, probeer maar eens zonder angst voor krassen op je kuip en niet transpirerend in je motorpak op het terras te komen.
Conclusie
Aan het begin van de test had ik mijn bedenkingen over kleine telg uit de Honda familie. Mijn grootste bezwaar, waarom zou je in godsnaam een rijbewijs gaan halen dat je als snel 2000 euro lichter maakt, om vervolgens een scooter te kopen van 1800 euro die niet veel sneller gaat dan een opgevoerde 50cc bromscooter? Tijdens de test kwam ik er al snel achter dat deze gedachte er helemaal niet toe doet. Gewoon, omdat Honda ons met de Vision 110 in staat stelt om voor heel weinig geld heel veel lol te hebben en een zeer praktisch vervoermiddel te bezitten. Natuurlijk iemand die nog geen rijbewijs A heeft zal dat ook niet snel voor deze scooter gaan halen.
Echter, degene die z’n rijbewijs al heeft en op zoek is naar een betaalbaar, praktisch en heel leuk vervoermiddel voor in een stadse omgeving kan in de Honda Vision 110 zomaar een perfecte kandidaat vinden. De Honda doet alles wat je van een kleine motorscooter verwacht met verve. Voor het kleine aanschafbedrag krijg een volwaardige scooter met Combined Brake System en een zuinig motortje. Natuurlijk kan je niet verwachten een scooter te treffen die zich kan meten met de duurdere motorscooters die er op de markt te vinden zijn.
Het scootertje ziet er nogal Aziatisch uit, smalle bandjes met een basic vormgeving. Hier merk je echter weinig van als je plaats neemt. Het enige echte minpunt is dat de scooter met wind tegen niet de 80 km/h haalt. Misschien een bijwerking van het windscherm, maar toch. Nederland telt weinig tot geen metropolen en met dit scootertje ben je zo snel de stad door dat het wel zo fijn zou zijn om ook op de b wegen mee te komen met het verkeer.
Na dit geschreven te hebben, moet ik vermelden dat ik de kleine babe magnet best wel mis. Want even de motor pakken gaat toch niet zo makkelijk als het scootertje pakken om even lekker door de stad te knallen. De meeste kilometers hebben we dan ook volgas gereden. Het door ons gemeten verbruik van 1 liter op 32 kilometer is in die zin zeker een reden om ook een keer iets lichters als de Honda Vision te overwegen.
Enorm praktisch in de stad, Babe magnet, verbruik, prijs
Topsnelheid met wind tegen
Technische gegevens
Merk/model | Honda SH300i |
Motor | |
Type | Eencilinder |
Koelsysteem | luchtkoeling |
Cilinderinhoud | 108cc |
Boring x slag | 50x 55 mm |
Compressieverhouding | 9,5:1 |
Klepaandrijving | OHC,2 kleppen per cilinder |
Ontsteking | Digitaal |
Starter | Elektrisch |
Benzinetoevoer | PGM-FI benzine-injectie, 22 mm gasklephuis |
Smering | Wet sump |
Vermogen (opgave) | 6,2 kW (8,4 pk)@ 8.000 tpm |
Koppel (opgave) | 8Nm @ 7.500 tpm |
Verbruik (opgave) | 1: 52 (constante snelheid, niet harder dan 60 km/u) |
Verbruik (gemeten) | 1:32 (Utrecht's stadsverkeer, 90% volgas) |
Transmissie | |
Versnellingen | n.v.t |
Primaire overbrenging | V-matic |
Eindoverbrenging | V snaar |
Koppeling | Automatisch, centrifugaal |
Chassis | |
Frame | Stalen buizenframe, ´underbone´ |
Balhoofdhoek | 26,5º |
Naloop | 83mm |
Wielbasis | 1.255 mm |
Vering voor | telescoop, hydraulisch gedempt |
Vering achter | Swingarm unit |
Veerweg voor | n.b. |
Veerweg achter | n.b. |
Voorrem | Enkele 220mm schijf, combined ABS |
Achterrem | 130mm trommelrem, combined ABS |
Voorband | 80/90 14" |
Achterband | 90/90 14" |
Afmetingen | |
Lengte | 1.845mm |
Breedte | 670mm |
Hoogte | 1.090 mm |
Zadelhoogte | 755 mm |
Gewicht | 102 kg rijklaar |
Tankinhoud | 5,5liter |
Reserve | n.b. |
Algemene Gegevens | |
Klein rijbewijs | uiteraard |
Garantie | 2 jaar |
Adviesprijs NL | € 1.899,00 |
Importeur | Honda Nederland |
www.honda.nl |