Zoeken

test: Honda NC700X

Het nieuwe concept

28 november 2011
Een jaar na de presentatie van twee nieuwe modellen, zijnde het New Concept prototype en het Crossrunner productiemodel, heeft Honda een Crossover tussen deze twee modellen op de markt gezet: de NC700X.

Een model dat enerzijds is gebaseerd op de nieuwe New Concept familie en anderzijds een in het rijtje van Crossrunner en Crosstourer moet worden geplaatst. Een motor voor de dagelijkse commuter die op zoek is naar een praktische, zuinige motor die bovendien spannender is dan datgene waar hij nu op rijdt. In een kletsnat Zuid-Portugal konden we kennis maken met de nieuwste telg van de Honda familie, die ons ondanks het slechte weer aangenaam wist te verrassen.

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Honda

Herfst in Portugal

Terwijl de zeikende regen is verergerd tot donder, bliksem en hagelstenen vraag ik me af waarom ik in hemelsnaam zo eigenwijs moest zijn om op de snelweg de voorrijder in te halen en daarmee de weg volledig kwijt te raken. Alleen om te ontdekken dat, met mijn kin plat op de tank, de digitale teller van het nieuwe goed afleesbare digitale display het tot 188 km/u zou weten te brengen? ZELFS DE BEJAARDE OVERWINTERAARS BLINKEN UIT IN AFWEZIGHEID, EN DAN STUREN ZE MIJ NAAR PORTUGAL. LEUK JOH, IS 'T ALTIJD MOOI WEER...Toegegeven, ik had niet gedacht dat deze 38,1 kW, ofwel net geen 52 pk sterke paralleltwin het zover zou brengen, maar hij deed het wel. Het geeft maar weer eens aan dat Honda ontzettend goed zijn huiswerk heeft gedaan bij de ontwikkeling van de nieuwe NC700X, het eerste model uit de nieuwe New Concept reeks die in het Zuid Portugese Faro aan de wereldpers werd voorgesteld. Okay, strikt genomen het tweede model, maar de eerder geplande introductie van de Integra had Pluvius in Italië nóg beter z’n best gedaan waardoor als gevolg van overstromingen dat hele evenement moest worden afgeblazen. En dus is de Portugese Algarve het toneel waar we voor het eerst écht kennis kunnen maken met het nieuwe New Concept concept.


HET DEFINITIEVE CONCEPT VAN THEOFILO PLAZA, DAT NAAR JAPAN WERD GESTUURD WAAR HET TOT EEN PRODUCTIEMODEL WERD UITGEWERKT

Het New Concept ontstond bij Honda uit het idee om een motor te ontwikkelen die een brede groep mensen moest aanspreken, waarbij zuinigheid hoog op de prioriteitenlijst stond, evenals een funfactor. Waardoor een motor moest ontstaan die niet alleen goed zou moeten zijn om dagelijks te commuten, maar die bovendien genoeg plezier zou moeten geven om ’s weekends nog een blokje om te willen gaan. Centraal in het 'New Concept' concept is de nieuwe 670cc tweecilinder paralleltwin, die speciaal voor dit concept werd ontwikkeld en waarbij Honda heel erg goed heeft gekeken naar waar de doelgroep in de praktijk nu echt behoefte aan heeft. BASIS VAN HET NC CONCEPT, HET RIJWIELGEDEELTE DAT VOOR MEERDERE TOEPASSINGEN KAN WORDEN GEBRUIKT. DIT PLAATJE HAD DUS NET ZO GOED VAN DE INTEGRA OF NC700S KUNNEN ZIJN. OM RUIMTE TE MAKEN VOOR DE 'HELM IN TANK' OPBERGRUIMTE WERDEN DE CILINDERS 62° VOOROVER GEKANTELDHiervoor werd onderzoek gedaan in Duitsland en Italië, wat uitwees dat 90% van de tijd langzamer dan 140 km/u en 80% van de tijd er minder dan 6.000 toeren per minuut wordt gereden. Dus werd ingezet op een motorblok dat dáár precies aan moest voldoen.

Het 'New Concept' gaat echter verder dan alleen een nieuw motorblok voor de NC modellen. Om optimaal gebruik te kunnen maken van het concept en de ontwikkelingskosten zo veel mogelijk uit te kunnen smeren is naast het motorblok een compleet rijwielgedeelte ontwikkeld dat als basis dient voor meerdere modellen. Waarmee meteen de New Concept familie is verklaard, op details na is het rijwielgedeelte van de NC700X gelijk aan dat van de Integra maxi-scooter en NC700S naked. Twee modellen die gelijktijdig met deze NC700X op de EIMCA in Milaan werden gepresenteerd. Echter, waar de scooter overduidelijk een scooter is en de naked een naked, maakt deze NC700X tevens deel uit van de Crossrunner familie die vorig jaar werd geïntroduceerd. Hetgeen de motor duidelijk is GELUKKIG WAS HET NIET ALLEEN KOMMER EN KWEL, MAAR DAT IS NIET WAT ONS BIJ ZAL BLIJVEN. DAT ONGEKENDE NOODWEER WELaf te lezen, zou je niet beter weten dan zou je haast denken met de opvolger van de Crossrunner te maken te hebben. Echter, in tegenstelling tot de Crossrunner die in basis gewoon een VFR is, is deze tot Crossover gedoopte fiets van de grond af aan nieuw ontworpen en dat is duidelijk te merken.

De straten liggen er inmiddels verlaten bij, alsof ineens álle hemelsluizen zijn opengezet valt een stortvloed aan regen neer op aarde dat in enkele minuten de straten verandert in kleine rivieren. Echter, waar de Portugezen wijselijk het noodweer binnenshuis aanschouwen rijden we verder, op zoek naar ons hotel. Ik denk terug aan de presentatie van de fiets, en hoe het concept met lijnenspel van een jetski als basis had gestaan van het door Honda’s huisontwerper Theofilo Plaza ontworpen concept. Inderdaad, de man die ook verantwoordelijk was voor de VFR1200 en Crossrunner. Jetski… het zou natuurlijk toeval kunnen zijn, maar even heb ik het idee dat Honda echt alles uit de kast had getrokken om ons dat watergevoel zo goed mogelijk te laten ervaren. Het speelt de motor volledig in de kaart, ondanks het feit dat we nu echt tot op het bot nat zijn geworden (uiteindelijk zoekt het water toch zijn wegen) vermaken we ons prima, waardoor juist nu we kunnen ervaren hoe uitgebalanceerd de NC700X is, en hoe als een vis in het water de fiets zich gedraagt.

Hoezo Jetski?

 

In tegenstelling tot de Crossrunner was Theofilo’s inbreng bij de NC700X beperkt tot het uitwerken van het basisconcept, waarna de schetsen naar Japan werden gestuurd om door het industriële ontwerpteam verder te worden uitgewerkt. Creatief uitgangspunt van de uit Madrid afkomstige ontwerper was zoals gezegd een mix tussen fun en commuten, een motor die enerzijds tot de verbeelding moest spreken, maar die bovenal ontzettend gemakkelijk te rijden zou moeten zijn, een goede wegligging zou moeten hebben en ook nog eens enorm praktisch zou moeten zijn. Dat laatste is
HET KAN DUS WÉL. COMPACT, OVERZICHTELIJK ÉN IN HET BLIKVELD, HET NIEUWE DIGITALE DISPLAY. WAAR JE EEN TANK ZOU VERWACHTEN IS HET OPBERGVAK VOOR JE HELM. DE TANKDOP ZIT ONDER HET DUOZADEL VERBORGEN, WAT NIET ZO HANDIG IS ALS JE BAGAGE ACHTEROP WILT BINDEN

bijvoorbeeld terug te vinden in de handige opbergruimte waar met gemak een integraalhelm in past, op de plaats waar je normaal gesproken een benzinetank zou verwachten. Nu kenden we dat trucje al van de Aprilia Mana, maar waar de Mana een hoog scootergehalte heeft (niet in de laatste plaats vanwege  het scootermotorblok) heeft deze NC700X in de verste verte geen overeenkomsten met een motorscooter. Of het zou de DTC transmissie moeten zijn, maar die versie had men niet voor ons meegenomen. Wij moesten het doen met de conventioneel geschakelde versie, die zich overigens perfect en geruisloos liet schakelen.

Waar de Crossrunner is bedoeld voor de slapende motorrijder richt Honda zich met deze NC700X Crossover duidelijk op de actieve motorrijder die ofwel het 125cc rijbewijs is ontgroeid, ofwel als dagelijkse commuter op zoek is naar een spannendere motor, evenals automobilisten die overwegen vanwege het drukke verkeer hun vierwieler voor een tweewieler in te ruilen. Dat Honda daarbij ook naar de toekomst heeft gekeken blijkt uit het feit dat de motor in twee uitvoeringen op de markt wordt gezet, met vol vermogen van 38,1 kW en in 35 kW uitvoering waarmee de motor binnen het nieuwe A2 rijbewijs valt dat vanaf 2013 zijn intrede zal gaan krijgen. Om de paralleltwin een zo speels mogelijk karakter mee te geven is daarbij gekozen om de kruktap 270⁰ te verzetten (net als Yamaha’s TDM), om daarmee een V-Twin karakter te simuleren. Het accent lag bij het motorblok op koppel en zuinigheid, wat werd gerealiseerd door de verbrandingskamer te optimaliseren en de interne frictie te verminderen. Met als resultaat een tweecilinder met méér koppel dan bijvoorbeeld Honda’s CBF600. Koppel dat al vanaf lage toeren wordt vrijgegeven, en dat is in het Portugese binnenland duidelijk te merken. Het meest deed het me denken aan de Yamaha MT01, ook een ontzettend laagtoerige motor. Met een maximum toerental van 6.500 toeren per minuut lijkt het misschien niet indrukwekkend, maar dat is het in de praktijk wel. De topsnelheden van 60,90 en 123 km/u in de eerste drie versnellingen klinken misschien niet spannend, maar de truck is zo snel mogelijk te schakelen om de motor zoveel mogelijk op maximum koppel, wat zich ergens rond de 4.000 toeren bevindt, te kunnen rijden.

Nu was het – gelukkig voor ons – niet de hele dag kommer en kwel, waardoor er in de ochtend toch stevig kon worden doorgereden. We zeiden het al, de NC700X is alles wat de Crossrunner niet is, en dat merk je meteen als je op de motor hebt plaatsgenomen. De zithouding is ergonomisch goed doordacht, waarbij alles zit waar je het zou verwachten. De verhouding stuur, zadel en voetsteunen zorgt voor een ontspannen zit, die maakt dat je meteen thuis voelt op de fiets. Ofwel, een Honda zoals je een Honda verwacht. Opstappen, thuis voelen en wegwezen. In de smalle straten van Faro is de motor met speels gemak langs het ochtendverkeer te laveren, wat volgens Plaza de motor aan zijn smalle ontwerp te danken heeft. MOCHT ROOD NIET JE KLEUR ZIJN, DAN HEEFT HONDA NOG EEN DRIETAL KLEUREN IN DE AANBIEDING, WAARONDER DEZE WITTEHet zicht op het nieuwe digitale dashboard is perfect, het is net als bij de Crossrunner zwevend opgehangen, maar gelukkig voor ons had men ook in Japan ingezien dat het oude display niet bepaald uitblonk in overzichtelijkheid. De nieuwe Chef Display heeft duidelijk geleerd van zijn voorganger, chapeau.

Ook buiten de stad is het prima vertoeven op de NC700X, die zeker op een slingerachtige weg geen verkeerd figuur zal slaan. De motor is mooi neutraal de bocht in te leggen, waarbij ook nog eens van richting kan worden veranderd of indien nodig kan worden bijgeremd, zonder dat daarbij het rijwielgedeelte ineens gekke dingen gaat doen. Dat het motorblok ‘slechts’ 51,8 pk produceert was alleen op de doorgaande wegen te merken, waar dankzij de hevige rukwinden met inhalen we meer dan eens volgas zaten te rijden. Onder normale omstandigheden beschikt de motor echter over voldoende acceleratievermogen, zeker in het gebied tussen de 60 km/u en 120 km/u. Hét gebied waar volgens Honda de motorrijder het overgrote merendeel van de tijd zal rijden. Bovendien moet het nieuwe motorblok volgens Honda een flink stuk zuiniger zijn dan vergelijkbare motoren. Vergeleken bij die CBF600 is de motor zelfs 56% zuiniger, met een geclaimd verbruik van 1 op 27,9. Dat Honda overtuigd is van zijn zaak blijkt uit het feit dat voor het eerst we zelf de motoren na afloop van de test mogen aftanken, om het verbruik met eigen ogen te kunnen aanschouwen. En dat was inderdaad niet verkeerd, ondanks het bij tijd en wijle flinke tempo konden we een verbruik van 1 op 25 noteren.

Conclusie

 

Tijden veranderen, en daar is men zich bij Honda terdege van bewust. De tijd dat we ongegeneerd met 200 km/u over dijkwegen konden knallen ligt alweer ver achter ons, terwijl het steeds drukker wordende verkeer autorijdende commuters naar alternatieven laat zoeken. Had me dat overwinteren in de Algarve toch heel anders voorgesteldHoewel de NC700X zeker geen alternatief zal zijn voor die verwende supersport fanaat is Honda er wel degelijk in geslaagd een motor te ontwikkelen die, ondanks zijn op papier niet bepaald indrukwekkende vermogen, je aardig zal weten te verrassen. Mits je bereidt bent om dat hoogtoerige vaarwel te zeggen en deel te gaan uitmaken van het nieuwe rijden.

Het concept van de NC700X is wat ons betreft dan ook zeer zeker geslaagd. De motor heeft de stoere looks van de Crossrunner, met het rijgemak en de speelsheid van bijvoorbeeld een Versys of V-Strom en de zuinigheid van een motorscooter. Mocht dat je nog niet hebben overtuigd, dan heeft Honda nog een laatste troef achter de hand. De motor gaat namelijk in Nederland voor slechts € 6.999,00 over de toonbank, terwijl de – helaas niet door ons gereden – DCT versie voor € 8.199 over de toonbank gaat.

Echt een Honda, rijden op koppel, verbruik

het weer, vermogen bij stevige wind, tankdop onder duozadel

 

Technische gegevens

 

Merk/model Honda NC700X Crossover
Motor
Type Tweecilinder paralleltwin, 270º kruktap
Koelsysteem Vloeistof
Cilinderinhoud 670 cc
Boring x slag 73 x 80mm
Compr. verh. 10,7:1
Klepaandrijving SOHC, 4 kleppen per cilinder
Ontsteking Computergestuurd, transistor
Starter Elektrisch
Benzinetoevoer PGM-FI benzine injectie, 36mm gasklephuis
Smering Wet sump
Vermogen (opgegeven) 38,1 kW (51,8 pk) @ 6,250 tpm (35 kW @ 6,250 tmp)
Koppel (opgegeven) 62 Nm @ 4,750 tpm (60 Nm @ 4,750 tpm)
Transmissie
Versnellingen 6
Primaire overbrenging tandwielen
Eindoverbrenging O-ring ketting
Koppeling nat, meervoudige plaat, kabelbediend
Chassis
Frame Diamond stalen buisframe
Balhoofdhoek 27º
Naloop 110 mm
Wielbasis 1.540 mm
Vering voor 41 mm telescoop, niet instelbaar
Vering achter Prolink monoshock, niet instelbaar
Veerweg voor 153,5mm
Veerweg achter 150mm
Voorrem 1 x 320 mm, driezuigerremklauw, C-ABS
Achterrem 1 x 240 mm, tweezuiger remklauw, C-ABS
Voorband 120/70 ZR 17
Achterband 160/60 ZR 17
Afmetingen
Lengte 2.210 mm
Breedte 830 mm
Hoogte 1.285 mm
Zadelhoogte 830 mm
Rijklaar gewicht 240,4 kg
Tankinhoud 14,1 liter
Reserve n.b.
Algemene Gegevens
Klein rijbewijs A2 2013
Garantie 2 jaar
Adviesprijs € 6.999
importeur NL Honda Nederland
www.honda.nl