Zoeken

Honda lanceert E-VO... in China

4 juni 2025
Nadat de motor in maart al was uitgelekt heeft Honda nu de E-VO officieel gelanceerd. De motor wordt zoals verwacht in eerste instantie alleen in China op de markt gezet, via de Chinese partner Wuyang.

 

Het is al weer tweeënhalf jaar geleden dat Honda na Kawasaki als tweede Japanse fabrikant zich committeerde aan elektrische tweewielers, met de aankondiging op de EICMA in Milaan om tegen 2025 wereldwijd 10 of meer EV-motoren te introduceren. 

Sinds die tijd heeft Honda al voorzichtige stappen gemaakt met een handvol scooters op (wisselbare) batterijen en toegezegd dat de vorig jaar op de EICMA gepresenteerde EV Fun conceptmotor in productie zal gaan. 

De E-VO is een product van Honda's Chinese joint venture, Wuyang-Honda, en is in eerste instantie gericht op de thuismarkt. Enkele andere elektrische producten van Wuyang-Honda hebben echter al de overstap gemaakt naar de internationale verkoop, met name de U-Go scooter, die de EM1 e: werd op de wereldmarkt, dus de E-VO maakt een goede kans om uiteindelijk op grotere schaal te worden uitgebracht.

Wat afmetingen betreft heeft de E-VO ongebruikelijke proporties. De motor is groter dan bijvoorbeeld een Grom of Monkey, maar is kleiner dan een normale volwassen motorfiets. De combinatie van een 16" voorwiel en 14" achterwiel schetsen het beeld dat 'ie groter is dan hij in werkelijkheid is, maar de 1.380 mm wielbasis is daarentegen relatief lang.

Wat prestaties betreft is de E-VO absoluut geen elektrische superbike, met een motor die is berekend op een continue vermogen van 8 kW en een piekvermogen van 15,8 kW, ofwel 21,2 pk. In zijn meest krachtige vorm, met drie batterijen, is hij goed voor een geclaimde topsnelheid van 120 km/u en een bereik van 170 kilometer onder WMTC-testprotocollen. 



Honda claimt dat een acceleratie van 0-50 km/u in 2,8 seconden en uiteindelijk is dat het getal dat er echt toe doet in de stadsscenario's waar de motor het meest geschikt voor is. Het goedkopere model met twee batterijen heeft een topsnelheid van 110 km/u en kan 120 kilometer afleggen met een volle acculading.

In tegenstelling tot sommige EV's met wisselbare batterijen heeft de E-VO ook een ingebouwde lader, zodat hij kan worden aangesloten op een stopcontact of op krachtige wisselstroomladers voor elektrische auto's. Op de krachtigste lader die kan worden gebruikt heeft de versie met 3 batterijen 1,5 uur nodig om bij te 'tanken' van 20% tot 80%.

Elke batterij is een 74V, 28Ah eenheid, wat betekent dat het model met drie batterijen een capaciteit heeft van 6,2kWh, terwijl de versie met twee batterijen het doet met 4,1kWh. In tegenstelling tot veel Chinese elektrische fietsen, die vaak in de naaf gemonteerde motoren gebruiken, is de motor op het chassis gemonteerd met een riemaandrijving naar het achterwiel en biedt drie rijmodi (Normaal, Eco en Sport) om de balans tussen energieverbruik en prestaties te veranderen.

Hoewel elektrische fietsen met 100 km/u en een actieradius van meer dan 100 km niet nieuw zijn (de Zero FX zit bijvoorbeeld in dezelfde buurt), onderscheidt de E-VO zich duidelijk op twee punten van machines met vergelijkbare prestaties. 

Ten eerste de badge op de zijkant; dit is een Honda, wat betekent dat hij afkomstig is van de grootste motorfiets fabrikant ter wereld. Ten tweede is er de prijs, die in China rond de € 4.400 ligt voor de topversie met drie batterijen, terwijl de prijs van de goedkopere variant rond de € 3.500 ligt. 



Nu zal dat zeker niet de prijs zijn waarvoor hij - als het zover is - hier op de markt zal worden gezet, maar het zit zeker op het niveau van vergelijkbare (A1) ICE-motoren. En dat voor een motor die ook nog eens best rijkelijk is uitgevoerd. 

Zo heeft het topmodel standaard dashcams voor en achter (de basisversie alleen voor), waarvan de achterste kan worden weergegeven in het TFT-dashboard wanneer je onderweg bent, waardoor de spiegels overbodig worden. Er is NFC (Near Field Communication) of Bluetooth ontgrendeling via een veeg van een keycard of een tik op een telefoonapp, plus de ingebouwde mogelijkheid om te koppelen met DJI actiecamera's. 

De topversie heeft verder standaard bandenspanningscontrole en alle varianten hebben tractiecontrole. Een verlichte, gekartelde knop bij je rechterduim geeft iPod-achtige scroll-en-klikbediening voor functies op het dashboard.

Honda heeft de E-VO omschreven als de eerste van haar "FUN" elektrische fietsen (het hoofdlettergebruik is van Honda, niet van ons), waarmee ze de productieversie van het EV Fun concept dat vorig jaar op de EICMA werd getoond, naar de showrooms brengt. 

Gezien de problemen met verkoop van EV-motoren in het premium segment (Zero groeit marginaal, Energica is al ten onder gegaan), zou de voordelig geprijsde E-VO voor de wereldwijde markt wel eens een aantrekkelijkere machine kunnen zijn voor een bredere groep klanten.